Mens en Communicatie

Be The Change
Aandacht-besteden-aan

Aandacht besteden aan

Yes! Je leest de eerste tip uit een serie van 28 tips. De tips zullen je stap voor stap op weg helpen naar meer tevredenheid, voldoening en plezier. Wellicht ook tot meer geluk. Elke tip wordt begeleidt door een mindfulness-oefening. Deze oefeningen kunnen soms uitdagend lijken, en wellicht zijn ze dat voor jou in het begin ook. Echter, je zult al snel merken dat ze uiteindelijk de sleutel tot succes zijn. En, trouwens, je kunt ze in stilte doen, zonder dat iemand iets in de gaten heeft.

Aandacht besteden aan jezelf, of anders gezegd jezelf waarnemen is een eerste stap op weg naar verandering. Als je aandacht aan jezelf besteed zul je waarschijnlijk eerder de blokkades herkennen die je belemmeren je met jezelf en anderen te verbinden.

Als ik stil sta bij mijn frustratie besef ik welke behoefte onvervuld is en gaat mijn geest op zoek naar een strategie die te vervullen.

Een terugkerend patroon

Herken je een terugkerend patroon van ontevredenheid in de werkrelaties en verlang je naar verhoogde productiviteit en samenwerking in het team. Ben je op zoek naar ondersteuning en begrip van de teamleider of collega’s? Wellicht ben je evenals de meesten van ons rond een derde van de dag bezig met werken, pendelen of er in gedachten mee bezig en zal dit je waarschijnlijk interesseren.

Waarom zou je deze dingen niet willen? Aangezien de meesten van ons een derde van hun dag aan werken besteden, er in gedachten mee bezig zijn of hun tijd besteden aan woon- werkverkeer.

be the change

De eerste stap

De eerste stap om dit te bereiken is aandacht besteden aan jezelf om je gebruikelijk reactie en gedrag te herkennen, dat je misschien afhoudt van de werkplekervaring waar je naar verlangt. Ook al zou je van baan veranderen en je hebt je gebruikelijke reacties niet duidelijk voor ogen, zullen deze waarschijnlijk steeds weer opduiken.

De eerste stap bij Geweldloze Communicatie baseert op waarneming. Je gedrag waarnemen en leren je ermee te verbinden op het niveau van behoeften is een manier om je gebruikelijke reactiepatronen te verlaten. Naarmate je keer op keer de behoefte identificeert die wel of niet vervuld werden door je handelen – vooral in situaties waarin je op je gebruikelijke wijze reageerde – opent zich in je ruimte om toekomstig anders te handelen.

Het leerproces

Stel, je reageert op je gebruikelijke wijze op een opmerking van je collega. Kijk bij een volgende keer als dit gebeurt dan eerst naar jezelf in plaats van naar de ander. (bijvoorbeeld door je collega te beschuldigen, te veroordelen of een zoektocht naar andere vormen van schuldtoewijzingen)

Je zou kunnen waarnemen dat je gebruikelijke reactie niet in overeenstemming was met je waarden. Wellicht ontdek je vervolgens welke behoeften je met je handeling wilde vervullen, bijvoorbeeld je behoefte aan respect, erkenning of ondersteuning en bepaal je de behoeften die niet vervuld werden. Het logische resultaat van dit onderzoek leidt je naar de vraag: “Hoe kan ik bij een volgende keer anders handelen om mijn behoeften te vervullen?”

Mindfulness-oefening

Sta deze week eens stil bij een van je gebruikelijke reacties die je met een collega, teamleider of klant had. Vraag jezelf of deze reactie in overeenstemming was met je waarden. Welke behoeften vervulde je met deze reactie? Welke behoeften bleven onvervuld.

Support, begeleiding, inspiratie

Heb je vragen? Wil je meer achtergrond informatie over deze tip of gewoon een reactie sturen of feedback geven, gebruik dan het reactie-formulier onderaan de  tip. Elke reactie wordt door mij persoonlijk beantwoord.

Ik wens je hoe dan ook een inspirerende reis toe en hoop dat de tips een bijdrage leveren aan je persoonlijke welzijn en aan dat van anderen.

Met een hartelijke groet
Harald

Geweldloze Communicatie voor iedereen

desk

Op de werkplek

school

In het onderwijs

children

Bij de opvoeding

support

In de
zorg

man

Persoonlijk vlak

Laat een reactie achter

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.