Reageren op haatspraak | Introductie
Je kan op een manier met Geweldloze Communicatie reageren op haatspraak, die je eigen integriteit en de menselijkheid van alle betrokkenen bewaart – inclusief degenen die haatzaaiende taal verspreiden.
Je kan op een manier met Geweldloze Communicatie reageren op haatspraak, die je eigen integriteit en de menselijkheid van alle betrokkenen bewaart – inclusief degenen die haatzaaiende taal verspreiden.
Herken je een terugkerend patroon van ontevredenheid in je (werk)relaties? Verlang je naar meer samenwerking in je team of ondersteuning en begrip van je teamleider of collega’s?
De bedoeling van deze tip is je in het bijzonder vertrouwd te maken met de vier basisonderscheidingen van Geweldloze Communicatie. Deze onderscheidingen zijn in het kort samengevat: waarnemen, gevoelens, behoeften en verzoeken. Je kunt je hele persoonlijke communicatie ermee opbouwen. Deze en alle andere tips die volgen, geven je daarvoor de handvatten.
Deze tip wil je bevrijden van twijfels om iets nieuws te leren. Een krachtige methode om dit doen is: oefenen in stilte. Zo heeft niemand iets in de gaten terwijl jij geleidelijk je vaardigheden opbouwt.
Deze tip besteed aandacht aan empathie en de afgeleide vormen zelfempathie en stille empathie. Door middel van empathie herken je dat frustraties signalen zijn van onvervulde behoeften. Het oordeelvrij herkennen van deze signalen zal onder andere leiden naar meer betrokkenheid, samenwerking en tevredenheid.
Deze tip wil je vertrouwd maken met de vaardigheid van ‘stille empathie’ – jezelf in stilte empathie geven zonder jezelf te beschuldigen of te veroordelen. Daarmee creëer je voldoende innerlijke ruimte om je rondtollende gedachten te bedaren.