Mens en Communicatie

Be The Change
helderheid-creëren

Hoe meer helderheid je over je behoeften hebt hoe duidelijker je verzoek en hoe duidelijker anderen hierop kunnen reageren.

Ike Lasater, auteur van o.a. Woorden die werken op de werkplek Tweet

Woord vooraf

Deze tip wil je inspireren eerst helderheid in jezelf te creëren alvorens je een verzoek aan anderen richt. Innerlijke helderheid laat je eerder ontvangen wat je nodig hebt. Bovendien creëer je hiermee ook helderheid bij anderen.

Duidelijkheid creëren, helderheid ontvangen 

Ben je ook wel eens gefrustreerd omdat je collega niet doet wat je van hem hebt gevraagd?

Terwijl je denkt dat je een helder verzoek hebt gedaan en erover nadenkt, blijkt in veel situaties dat je eigenlijk niet werkelijk om iets gevraagd hebt.

Kortom, het niet herkennen van een brede algemene vraag voor iets anders of beters is een veel voorkomend patroon. Dit patroon belemmert onder andere je vermogen om een duidelijk verzoek te doen. Ofwel een specifieke uitvoerbare toekomstige actie waarbij men je kan ondersteunen te ontvangen wat je nodig hebt.
 
Wanneer je een vraag als een verzoek uit, dan staat de communicatie open voor een brede interpretatie. Een collega kan je vraag bijvoorbeeld als een algemene mededeling horen en er vervolgens niets mee doen. Een andere collega daarentegen zou er een verzoek in kunnen horen en in actie komen. Het is echter niet de actie die je in gedachten had. Je reactie op beide zou daarom een oordeel kunnen zijn, in de zin van: “Niemand hier neemt mij serieus.” of “Dit team is echt weinig coöperatief!”
 
Onderscheid maken tussen een vage vraag en een helder uitvoerbaar verzoek kan een verschil uitmaken. Het verschil tussen aanhoudende frustratie en daadwerkelijk krijgen wat je nodig hebt. 
 

Uitdaging voor deze week

Let deze week eens op hoe je je verzoeken formuleert. Zijn ze uitvoerbaar? Of lijken ze meer op een algemene wens? Hoe zou je deze ‘wens’ kunnen vertalen naar een helder verzoek.

Support, begeleiding, inspiratie

Heb je vragen? Wil je meer achtergrondinformatie over deze tip of gewoon een reactie sturen of feedback geven, gebruik dan het reactie-formulier onderaan elke tip. Elke reactie wordt door mij persoonlijk beantwoord.

Ik wens je hoe dan ook een inspirerende reis toe en hoop dat de tips een bijdrage leveren aan je persoonlijke welzijn en aan dat van anderen.

Met een hartelijke groet
Harald

 

Geweldloze Communicatie voor iedereen

desk

Op de werkplek

school

In het onderwijs

children

Bij de opvoeding

support

In de
zorg

man

Persoonlijk vlak

Laat een reactie achter

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.