Geweldloze Communicatie
in de klas
Educatietips

Ontdek de kracht van micro-leermomenten: Een laagdrempelige manier om Geweldloze Communicatie te integreren in je klas

de-veilige-klas-beeld,erk

Meedoen is heel eenvoudig

Geweldig dat je hebt gekozen voor de wekelijkse serie van 26 micro-leermoment tips! Deze tips zijn gebaseerd op de WGBV+ formule van Geweldloze Communicatie. Deze formule helpt je om met empathie een veilige en verbonden leeromgeving te creëren. Elke tip is een bouwsteen die je stap voor stap door de vier kernprincipes leidt: Waarnemen, Gevoelens, Behoeften, Verzoeken, en het extra element van Empathie.

Je kunt de tips volgen op je eigen tempo, zolang ze voor jou zinvol zijn. Of je de tips simpelweg leest, of besluit ze direct toe te passen in je klas, jij houdt de regie in handen.

Inspiratie staat voorop

De micro-leermomenten zijn bedoeld om je te inspireren. Jij bepaalt zelf wat je oppakt, wanneer en hoe. Elke tip helpt je om de relaties in je klas te versterken, met de nadruk op empathie en samenwerking. De WGBV+ formule biedt je een eenvoudige, stapsgewijze aanpak om meer verbinding en rust in je klas te creëren.

Vier stappen naar meesterschap:
De WGBV+ formule

Deze micro-leermomenten zijn gebaseerd op het boek De Veilige Klas en de WGBV+ formule. Dit model ondersteunt je bij het ontwikkelen van Geweldloze Communicatie in vier eenvoudige stappen:

  1. Waarnemen (W)
    In de eerste stap leer je objectief waar te nemen, zonder oordeel. Dit vormt de basis van Geweldloze Communicatie. De tips helpen je om zonder oordeel te observeren wat er in jou en in de klas gebeurt. Door helder te waarnemen, creëer je ruimte voor empathie, zowel voor jezelf als voor je leerlingen.

  2. Gevoelens (G)
    Stap 2 draait om het herkennen en benoemen van gevoelens. Gevoelens laten zien hoe het met je gaat en waar jouw behoeften liggen. De tips helpen je om gevoelens te beschouwen als waardevolle informatie, een kompas voor communicatie en verbinding in de klas.

  3. Behoeften (B)
    In de derde stap ga je dieper in op de behoeften achter de gevoelens. Behoeften zijn het hart van Geweldloze Communicatie. Deze tips helpen je om zowel je eigen behoeften als die van je leerlingen te herkennen en te respecteren, wat leidt tot meer vreugde en voldoening in de klas.

  4. Verzoeken (V)
    In stap 4 leer je hoe je helder en respectvol verzoeken kunt doen, waardoor je en je leerlingen elkaar beter begrijpen. Verzoeken bieden oplossingen, geven richting en creëren een omgeving van samenwerking en respect.

  5. Empathie (+)
    Empathie is het extra element dat alles samenbrengt. Empathie betekent luisteren naar de gevoelens en behoeften van jezelf en anderen, zonder te oordelen. Het is de sleutel tot diepgaande verbinding en begrip in de klas. Met empathisch luisteren help je leerlingen om hun eigen gevoelens en behoeften beter te begrijpen en uit te drukken.

Achtergrondinformatie

Wil je nog meer inspiratie? Het boek De Veilige Klas biedt extra inzichten en praktische handvatten. Bestel het boek via onze webshop en gebruik de code WELKOM20 bij het afrekenen om 20% korting te ontvangen op je bestelling.

Educatie & opvoeding

Respectvolle Ouders, Respectvolle Kinderen

€ 27,50

De Veilige Klas

€ 27,50

Het project Giraffendroom

€ 25,75

Ook als bundel verkrijgbaar. 

Support, begeleiding, informatie

Heb je vragen over hoe je Geweldloze Communicatie leert gebruiken? Wil je meer achtergrondinformatie over deze tip of gewoon een reactie sturen of feedback geven, gebruik dan het reactie-formulier onderaan elke tip. Elke reactie wordt door mij persoonlijk beantwoord.

Ik wens je een inspirerende reis toe en hoop dat de tips een bijdrage leveren aan je persoonlijke welzijn en aan dat van anderen.

Met een hartelijke groet
Harald Borjans

MIS GEEN TIP

Ontvang wekelijks inspirerende tips voor een veilige en verbonden leeromgeving.

Je ontvangt geen spam! Lees ons privacy-beleid voor meer info.

de veilige klas

Stuur een reactie