gemiddelde leestijd ca. 5 min.

Empathie
tonen

Leren hoe je empathie kan tonen is een van de essentiële vaardigheden die je met Geweldloze Communicatie leert toepassen.

Ons vermogen om empathie te tonen, kan ons in staat stellen kwetsbaar te blijven, potentieel geweld onschadelijk te maken, ons te helpen het woord 'nee' te horen zonder het als een afwijzing te beschouwen, saaie gesprekken nieuw leven in te blazen en zelfs de gevoelens en behoeften te horen die door stilte worden uitgedrukt.

Empathie tonen en Geweldloze Communicatie

Empathie toepassen met Geweldloze Communicatie ondersteunt het behoud van hoogwaardige relaties, lost conflicten op en voorkomt ze.

In de volksmond praten mensen vaak over ‘empathie geven’. Maar technisch gezien ‘geef’ je geen empathie. Wat je geeft is je volledige aanwezigheid, met je hele wezen. Als gevolg hiervan wordt de behoefte van de ander aan empathie en aan diep begrepen worden vervuld. Leren hoe je ‘empathie kan bieden’ – hoe je aanwezig kan zijn met je hele wezen zodat de ander ervaart dat hij diep begrepen wordt – is een van de essentiële vaardigheden die je met Geweldloze Communicatie leert toepassen.

Om het belang van Geweldloze Communicatie voor empathie goed te kunnen begrijpen, is het noodzakelijk eerst de vraag te beantwoorden: “Wat is de definitie van empathie?” met betrekking tot Geweldloze Communicatie.

Wat is empathie tonen?

De samenleving kent meerdere perspectieven en definities van empathie tonen.

Alan Rafael Seid, een gecertificeerde trainer in Geweldloze Communicatie, definieert empathie als volgt:

Empathie is een universele menselijke behoefte om diep begrepen te worden. Je kunt het zien als een respectvol of medelevend begrijpen. Wanneer je empathie toont, belichaam je een kwaliteit van volledig aanwezig zijn bij wat er in de ander van moment tot moment leeft. Daarom heeft empathie de kwaliteit van volgen, in plaats van leiden.”

Nu de definitie van empathie gedefinieerd is, volgen verschillende voorbeelden van wat empathie niet is:

  • Sympathiseren: “Ik voel je pijn. Die herken ik ook.
  • Suggereren: “Laat me je vertellen wat ik denk dat je zou moeten doen…”
  • Herstellen of oplossen: “Papa koopt een nieuwe voor je.”
  • Analyseren: “Dit komt omdat je betweterig bent.”
  • Eerlijkheid: “Als ik hoor wat je zegt, voel ik me overstuur ….”
  • Instemmen: “Je hebt gelijk.
 

De rol van empathie in de communicatie bepalen

Vaak wordt de rol van empathie in de communicatie verkeerd begrepen omdat, zoals hierboven vermeld, er cultureel gezien meerdere definities en perspectieven rond empathie bestaan.
In Geweldloze Communicatie is empathie een universele menselijke behoefte. Behoeften kunnen worden gezien als de belangrijkste menselijke drijfveren die alle mensen gemeen hebben, of het zijn de voorwaarden die nodig zijn voor een mens om te groeien, ongeacht cultuur of geografische locatie.

De rol van empathie in de communicatie heeft betrekking op de twee delen van elk communicatieproces: spreken en luisteren. Deze kunnen ook worden opgevat als geven (spreken) en ontvangen (luisteren). In Geweldloze Communicatie worden ze oprechtheid en empathie genoemd. Dit stelt je in staat om de rol van empathie te definiëren als een medelevend of respectvol begrip. Wanneer er volledig naar je wordt geluisterd – diep begrepen of ‘geraakt’ – dan wordt je behoefte aan empathie vervuld.

Empathie fungeert ook als een soort overdrukventiel. Als je pijn hebt, kan gehoord worden de druk verlichten die je van binnen voelt. Na het ontvangen van empathie zijn mensen meer verbonden met wat voor hen belangrijk is en hebben ze een lagere emotionele lading.

Een empathiemaatje is essentieel voor succes!

Empathie kan vreemd lijken omdat het zo anders is dan de manier waarop je geleerd hebt te communiceren. De meesten hebben geleerd te luisteren om te reageren in plaats van te luisteren om te begrijpen. Dit maakt het een uitdaging wanneer je contact opneemt met anderen voor empathische ondersteuning.

Een empathiemaatje kan je helpen om je vooruit te helpen met je vaardigheden in Geweldloze Communicatie, door je te helpen meer verbonden te zijn met je gevoelens en verzoeken. Een empathiemaatje hoeft geen moeilijke of ingewikkelde aangelegenheid te zijn. Je kunt gewoon beginnen om met iemand anders een empathische ‘luister-sessie’ af te spreken. In de loop van de tijd kun je vervolgens met meerdere mensen deze afspraken maken zodat je voldoende steun kunt ontvangen.

Marshall Rosenberg over empathie

Toen Marshall Rosenberg, Geweldloze Communicatie en empathie besprak wist hij dat geweld en agressie vaak het gevolg is van een gebrek aan empathie. Dit tekort wordt verklaard door de uitdrukking “gekwetste mensen, kwetsen mensen’.

Rosenberg wist dat mensen, wanneer ze emotioneel pijn lijden, de neiging hebben om uit te halen of zich terug te trekken. Dit is tragisch omdat het betekent dat je, wanneer je de zorg en het mededogen van anderen het meest nodig hebt, geneigd bent om te handelen op een manier die het minst waarschijnlijk maakt dat je zal ontvangen wat je werkelijk nodig hebt.

In plaats van uit te halen of terug te trekken, begreep Marshall Rosenberg dat empathie ons een derde optie aanreikt: Zowel een interpersoonlijke als intra-persoonlijke verbinding van het soort, die hoogstwaarschijnlijk tot bevredigende relaties en wederzijds aanvaardbare strategieën leidt.

Door anderen met emotionele pijn empathie te geven, kan je hen daadwerkelijk helpen opties te ontdekken die verder gaan dan geweld met als gevolg dat ze minder pijn beleven en meer in verbinding staan met hun behoeften.

Vertaald uit het Engels.

Mens en Communicatie boeken over Geweldloze Communicatie

Mens en Communicatie is in Nederland en Vlaanderen een belangrijke voorvechter en uitgever van boeken over Geweldloze Communicatie.

Stel, je hebt onbeperkt toegang tot empathisch, niet oordelend luisteren zoals je graag zou willen ontvangen. En, stel dat je zelf consequent luisterde om te begrijpen in plaats van te luisteren om te reageren? Hoe anders, zouden mensen je ervaren?

Met empathie en Geweldloze Communicatie kun je

  • uitzonderlijke persoonlijke en professionele relaties creëren,
  • anderen medelevend begrip aanbieden,
  • weet je wanneer en hoe je datzelfde voor jezelf kunt vragen,
  • voorkom en los je misverstanden en problemen op,
  • spreek je je eigen waarheid op een heldere, krachtige manier die eerder tot harmonie leidt dan tot een conflict,
  • creëer je begrip zonder dwang.
 

Of je nu al een tijd aan het leren bent of helemaal aan het begin staat om Geweldloze Communicatie te leren, Mens en Communicatie heeft een veelvoud aan boektitels over Geweldloze Communicatie, in het onderwijs, voor de opvoeding en op de werkplek die jou en de mensen om je heen helpen je emotionele intelligentie, interpersoonlijke en communicatieve vaardigheden te ontwikkelen.

Stuur een reactie