Mens en Communicatie

Be The Change
frustraties-herkennen

Als je - vóórdat je begint te spreken - weet welke behoefte je probeert te vervullen en weet welk verzoek je gaat doen dan heeft dat veel voordelen.

Woord vooraf

Deze tip besteed aandacht aan empathie en de afgeleide vormen zelfempathie en stille empathie. Door middel van empathie herken je dat frustraties signalen zijn van onvervulde behoeften. Het oordeelvrij herkennen van deze signalen zal onder andere leiden naar meer betrokkenheid, samenwerking en tevredenheid.

Frustraties (her)kennen

Een werkplek kan een voedingsbodes voor conflicten zijn. Het verschil tussen enerzijds een werkplek die je frustreert en reactief maakt en anderzijds een die betrokkenheid, samenwerking en tevredenheid stimuleert begint met het (her)kennen van je eigen frustraties.

Een frustratie kan een woord zijn, een bepaald gedrag of iets anders dat nare gevoelens in je oproept. Terwijl je gefrustreerd op de prikkel met boosheid of gedrag reageert, waar je later spijt van krijgt, kun je die ook gebruiken als een kans om te herkennen welke behoefte onvervuld bleef.

Zonder dit besef leidt die frustratie je vervolgens weer naar je gebruikelijke reactie, zoals boosheid, oordelen of inwendig gemopper. Wat je gebruikelijke reactie ook is, de kans is groot dat je je behoefte uiteindelijk niet zult vervullen.

Zelfempathie leren toepassen

Zelfempathie is dan – op het moment dat je gefrustreerd raakt – een effectief middel om te gebruiken, want hierdoor kun je kiezen hoe je wilt reageren. Je gebruikt het omdat je, na een onprettige interactie, weer in contact wilt komen met je gevoelens en behoeften. In het bijzonder de trainingscycluszin zal je – vooral aan het begin van je leercyclus – hierbij goed kunnen helpen:

“Als ik zie of hoor dat … voel ik (me) … omdat ik behoefte heb aan …”

Probeer het eens uit

Probeer deze week eens te ontdekken wat je frustreert. Maak vervolgens voor jezelf een lijst waarin je per situatie opschrijft welk beeld, gedrag, taalgebruik of situatie je prikkelde. Daardoor creëer je een nieuw besef van hun relatie tot je gebruikelijke reacties.

Support, begeleiding, inspiratie

Heb je vragen? Wil je meer achtergrond informatie over deze tip of gewoon een reactie sturen of feedback geven, gebruik dan het reactie-formulier onderaan elke tip. Elke reactie wordt door mij persoonlijk beantwoord.

Ik wens je hoe dan ook een inspirerende reis toe en hoop dat de tips een bijdrage leveren aan je persoonlijke welzijn en aan dat van anderen.

Met een hartelijke groet
Harald

 

Geweldloze Communicatie voor iedereen

desk

Op de werkplek

school

In het onderwijs

children

Bij de opvoeding

support

In de
zorg

man

Persoonlijk vlak

Laat een reactie achter

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.