Gratis online leertraject
Geweldloze Communicatie op het werk
Geweldloze Communicatie ontdekken …
op het werk en daarbuiten
Ontdek – op deze unieke en laagdrempelige manier – hoe je met Geweldloze Communicatie een behoorlijke bijdrage kunt leveren aan je persoonlijke welzijn en aan het welzijn van anderen.
Meedoen is heel eenvoudig
Je schrijft je in voor ontvangst van een serie van wekelijkse Geweldloze Communicatie op het werk tips en begint zo aan je leertraject. Je neemt net zo lang deel als jij zinvol en als prettig ervaart. Elke tip bevat een bepaalde bouwsteen van Geweldloze Communicatie die stap voor stap je vaardigheden laten toenemen en ook een uitnodiging zijn ermee aan de slag te gaan. Helemaal in je eigen tempo.
Het enige wat je voor deelname nodig hebt is een dosis plezier om iets nieuws te leren, nieuwsgierigheid, een beetje tijd en een snufje discipline.
Inspiratie staat voorop
Ongeacht of je de Geweldloze Communicatie op het werk tips enkel doorleest of dat je er actief mee aan de slag gaat. Jij hebt de regie. Jij bepaalt wat, hoe en wanneer je wilt leren. Je zult merken dat je – zonder het te weten – over voldoende leermomenten beschikt en dat het helemaal niet veel tijd kost. De tips wijzen je de weg.
De Intentie van deze online cursus is je bewust te maken dat jij met een gewijzigde vorm van communicatie een behoorlijke bijdrage kunt leveren aan je eigen persoonlijk welzijn en aan het welzijn van anderen.
De tips reiken je handvatten aan om je door (uitdagende) ontmoetingen en gesprekken te loodsen, zowel met jezelf als met anderen. Bovendien voorzien de tips je stap voor stap van een fundament voor meer tevredenheid en om je doelstellingen voortvarend te bereiken.
In vier stappen naar meesterschap
De Geweldloze Communicatie op het werk tips zijn gebaseerd op het boek Woorden die werken op de werkplek en behandelen uitvoerig de belangrijke basis onderscheidingen – waarnemen, gevoelens, behoeften en verzoeken – van Geweldloze Communicatie in 4 etappes:
Waarnemen
De acht tips van stap 1 richten zich eerst aan jou persoonlijk. Ze belichten hoe jij – in tegenstelling tot de gangbare overtuigingen – eerst aandacht aan jezelf besteed, voordat je oprechte aandacht aan anderen kunt besteden. Wat leeft er in jou, wat heb jijzelf nodig, wat zie je om je heen? In het begin best verwarrend maar geleidelijk aan wordt het voor jou een vanzelfsprekendheid om zo te denken en te handelen.
Gevoelens
Vervolgens belichten de vijf tips van stap 2 het belang om je gevoelens te herkennen en te benoemen. Als je ze leert zien als boodschappers voor je welzijn, nemen ze ontevredenheid en frustratie weg en geven ze je meer daadkracht en helderheid
Behoeften
De zes tips van stap 3 laten je vervolgens kennis maken hoe je je eigen behoeften en de behoeften van anderen vervuld. Onvervulde behoeften laten je onplezierige gevoelens zoals boosheid, frustratie en verdriet ervaren. Terwijl vervulde behoeften gevoelens zoals vreugde, tevredenheid en evenwichtigheid in je oproepen. De tips geven je handvatten hoe je met (on)vervulde behoeften kunt omgaan, zonder anderen te kwetsen.
Verzoeken
Tenslotte zullen de acht tips van stap 4 je handvatten aanreiken hoe je met voldoende vertrouwen de door jezelf gestelde doelen bereikt. Best een uitdagende serie van tips. Om te ontvangen wat je nodig hebt is het belangrijk te weten welke behoeften je wilt vervullen. Als je weet wat je nodig hebt, kun je er duidelijk om vragen (verzoeken). Helder om iets kunnen vragen geeft niet alleen jou duidelijkheid maar anderen ook. Een van de sleutels voor succes.
Extra’s
Heb je een extra dosis inspiratie nodig? Bezoek dan de shop waar je o.a. het boek Woorden die werken op de werkplek en de andere titels rond het thema communicatie kunt vinden. De boeken staan boordenvol met handige tips en achtergrondinformatie die je nog verder op weg zullen helpen. Maak gebruik van je kortingscode WELKOM20 als je een boek wilt bestellen, je ontvangt dan 20% korting.
Support & begeleiding
Mijn naam is Harald Borjans en ik begeleid je door de cursus. In 2009 ontdekte ik de kracht van Geweldloze Communicatie (GC) en raakte erdoor gefascineerd. Het heeft mijn leven op veelvuldige wijze verrijkt. Als gevolg heb ik in de afgelopen jaren negen boektitels over GC gepubliceerd en mijn kennis en inzichten over deze inspirerende wijze van communicatie verdiept. De kennis die ik vergaard heb wil ik graag met je delen.
Heb je vragen en wil je meer achtergrond informatie over de tips of gewoon een reactie sturen of feedback geven, gebruik dan het reactie-formulier onderaan elke tip. Elke bericht van jou wordt door mij persoonlijk beantwoord.
Ik wens je een inspirerende (leer)reis toe en hoop dat de tips een bijdrage leveren aan je persoonlijke welzijn en aan dat van anderen.
Met een hartelijke groet
Harald Borjans
Woorden die werken, Geweldloze Communicatie voor op de werkplek.
Lees alles over het doen van heldere verzoeken en andere veelvoorkomende werkplek kwesties.
Inclusief 52 handige werkplek communicatie tips.
Auteur: Ike Lasater.
Mens en Communicatie boeken over Geweldloze Communicatie
Mens en Communicatie is in Nederland en Vlaanderen een belangrijke voorvechter en uitgever van boeken over Geweldloze Communicatie.
Geweldloze Communicatie is een fantastische aanvulling op je persoonlijke gewoonte, je diepste drijfveren helder te krijgen, moedig te leren vragen wat je wilt, conflicten op te lossen, relaties te verdiepen en wederkerig tevredenstellende oplossingen met anderen te bedenken.
Met onze boeken over persoonlijke groei en ontwikkeling:
- kun je uitzonderlijke persoonlijke en professionele relaties creëren,
- kun je anderen medelevend begrip aanbieden,
- weet je wanneer en hoe je datzelfde voor jezelf kunt vragen,
- voorkom en los je misverstanden en problemen op,
- spreek je je eigen waarheid op een heldere, krachtige manier die eerder tot harmonie leidt dan tot een conflict,
- creëer je begrip zonder dwang.
Of je nu al een tijd aan het leren bent of helemaal aan het begin staat om Geweldloze Communicatie te leren, Mens en Communicatie heeft een veelvoud aan boektitels over Geweldloze Communicatie, in het onderwijs, voor de opvoeding en op de werkplek die jou en de mensen om je heen helpen je emotionele intelligentie, interpersoonlijke en communicatieve vaardigheden te ontwikkelen.