Afbeelding van Freepik

gemiddelde leestijd ca. 4  min.

Leerkrachten als gidsen in een leeromgeving

Onderwijs en ICT

11 september 2024

Introductie

In een wereld waarin technologie en onderwijs steeds meer vervlochten raken, komt een kans naar voren voor leerkrachten om hun rol opnieuw vorm te geven. Wat als je, naast het overdragen van kennis, ook een gids kunt zijn in een leerproces dat draait om ontdekking, groei en wederzijdse verbinding?

Dit artikel is een uitnodiging om te ontdekken hoe ICT en Geweldloze Communicatie (GC) elkaar kunnen aanvullen om een omgeving te creëren waarin zowel leerkracht als leerling zich kunnen ontpoppen tot hun volle potentieel. Ben je nieuwsgierig naar hoe digitale tools kunnen bijdragen aan diepere relaties en verrijkte leerervaringen in de klas? Verken de mogelijkheden en ontdek jouw eigen koers.

De uitnodiging van een gidsende leerkracht

Leerkrachten kunnen een sleutelrol spelen in het begeleiden van een klas vol jonge geesten, niet door sturing, maar door nieuwsgierigheid te wekken en ruimte te bieden voor gezamenlijke ontdekkingen. Stel je voor dat je als leerkracht niet alleen lesgeeft, maar ook samen met je leerlingen op reis gaat, waarbij jullie allebei kunnen leren en groeien. De Veilige Klas nodigt je uit om dit nieuwe perspectief te verkennen, waar leren en begeleiden hand in hand gaan.

Een nieuw perspectief: leerkracht en leerling als partners in leren

Geweldloze Communicatie (GC) biedt handvatten om op een gelijkwaardige manier met leerlingen om te gaan. In plaats van te sturen, nodig je hen uit om samen met jou het leerproces vorm te geven. Dit kan worden ondersteund door het gebruik van ICT-tools die samenwerking en co-creatie bevorderen. Wanneer jij als leerkracht de ruimte biedt om de rollen te wisselen en van elkaar te leren, kan er een prachtige transformatie plaatsvinden in de klas, waarin iedereen de kans krijgt om te bloeien.

Onderwijs is niet het vullen van een vat, maar het ontsteken van een vuur.

Voorbeelden van ICT en verbindend leren

Interactieve tools als ruimte voor groei en verbinding: Denk aan digitale platforms niet alleen als een manier om informatie over te dragen, maar als een ruimte waar iedereen een stem heeft. Samen met je leerlingen kun je projecten in een online omgeving ontwikkelen die wederzijdse betrokkenheid bevorderen.

Speelse elementen om empathie te ontwikkelen: Games en simulaties kunnen ontworpen worden om kinderen te helpen hun perspectieven te delen en te leren hoe ze met verschillende situaties kunnen omgaan. Dit opent voor jou als leerkracht ook een nieuwe weg om van de kinderen te leren.

Een open uitnodiging tot experimenteren

De Veilige Klas biedt geen vaste antwoorden, maar nodigt uit tot experimenteren en ontdekken. Hoe zou het zijn als jij en je leerlingen samen nieuwe wegen verkennen? Door ICT en GC samen te brengen, ontstaan er kansen voor een vernieuwende leeromgeving waarin wederzijds respect, creativiteit, en groei centraal staan. Laat je inspireren door de mogelijkheden die voor je liggen en bepaal jouw eigen koers.

Ontdek het zelf en deel je ervaring

Benieuwd hoe je deze benadering in jouw klas kunt toepassen? Ontdek hier een leesvoorbeeld met de inhoudsopgave van De Veilige Klas en begin met het creëren van een leeromgeving die niet alleen gebaseerd is op kennis, maar ook op verbinding en gezamenlijke groei. Op onze website kun je ook alvast praktische hulpmiddelen en geheugensteuntjes gratis downloaden. Deze tools kunnen je ondersteunen bij het leren gebruiken van Geweldloze Communicatie, zowel voor persoonlijk gebruik als in het werken met kinderen binnen het onderwijs. Ontdek de gratis downloads hier. Deel je ervaringen en ideeën hieronder; samen kunnen we elkaar inspireren en ondersteunen!

Voetnoot

W.B. Yeats (1865-1939): William Butler Yeats was een invloedrijke Ierse dichter, toneelschrijver en een van de leidende figuren in de Ierse literaire renaissance. Yeats ontving in 1923 de Nobelprijs voor Literatuur, als erkenning voor zijn altijd inspirerende poëzie, die een essentiële rol speelde in de Ierse nationale herleving. Zijn werk is doordrongen van symboliek en diepe reflecties over de menselijke geest, het spirituele en de verbeelding. Naast zijn literaire prestaties was Yeats ook betrokken bij de oprichting van de Abbey Theatre in Dublin en speelde hij een actieve rol in de Ierse politiek.

be the change

Hoe kun je Geweldloze Communicatie inzetten om je dagelijkse communicatie naar een verbindend niveau te tillen.? Eigenlijk, heel eenvoudig! Het leerproces is de weg …

Je kunt het leerproces meteen starten door je aan te melden voor een gratis online leertraject, waarbij inspiratie en leerplezier voorop staan.

Een greep uit onze bibliotheek

project-giraffendroom

Het Project Giraffendroom

Frank en Gundi Gaschler

de-veilige-klas

De Veilige Klas -Spelend en met plezier leren

Sura Hart

respectvolle-ouders

Respectvolle ouders, Respectvolle kinderen

Victoria Kindle-Hodson

De Kleine Draak

De kleine draak die niet meer kon vuurspuwen

Neo Rung & Liv Larson

Mens en Communicatie boeken over Geweldloze Communicatie

Mens en Communicatie is in Nederland en Vlaanderen een toonaangevende boodschapper en uitgever van boeken over Geweldloze Communicatie.

Geweldloze Communicatie leren gebruiken in je dagelijkse communicatie kan je helpen helende innerlijke dialogen te voeren, evenals effectievere, empathische communicatie met anderen.

Stel je voor dat je de kracht van communicatie consequent kunt gebruiken om een dieper niveau van je wezen uit te drukken, en om consequent in staat te zijn contact met anderen te maken op hetzelfde niveau.

Hoe positief en sterk zouden de relaties in je leven kunnen zijn met dat niveau van zelfverbinding en aandachtige helderheid over je intentie en vaardigheid?

Laat je communicatie niet iets onbewusts worden!

Gebruik de uitzonderlijke hulpmiddelen in onze Geweldloze Communicatie boeken om je te helpen een bewuste, sterke en medelevende ‘spreker’ te worden.

Stuur een reactie