gemiddelde leestijd ca. 6 min.

Met woede &
boosheid omgaan

Woede en boosheid zijn normale emoties. Geweldloze Communicatie kan je erbij helpen om er op een holistische manier mee om te gaan.

Met boosheid omgaan

8 maart 2023

De oorzaak van boosheid ligt in ons denken - in denkbeelden van beschuldigen en veroordelen

  1. Blijf met jezelf verbonden als iemand kwaad op je is.
  2. Als iemand kwaad op je is, richt je aandacht dan op je behoeften (zelfempathie)
  3. Blijf betrokkenheid bij het gesprek tonen, ga niet voor je gelijk, laat vooroordelen los en geef niemand de schuld. (ook jezelf niet)
  4. Wil je je gelijk halen of een wederzijds diepere verbinding?
  5. Als jullie allebei je gelijk willen halen, neem dan een time-out en keer daarna terug naar het gesprek.

Beangstigende emoties

Boosheid of woede worden door velen als beangstigende emoties beschouwd en veel mensen wiillen weten hoe ze Geweldloze Communicatie hiervoor kunnen gebruiken. Het uiten en ervaren van boosheid en aan de ontvangende kant ervan staan kan buitengewoon verontrustend en beangstigend zijn.

Geweldloze Communicatie kan je helpen om er op een holistische manier mee om te gaan en bied je een krachtige manier om je reactie op deze sterke emotie opnieuw te ontwikkelen.

Vaak wordt boosheid geassocieerd met geweld en het is daarom normaal dat mensen boosheid of woede – net zoals conflicten – willen vermijden uit een behoefte aan veiligheid.

Beschouw boosheid als een normale emotie

Hoe je ervoor kiest om met boosheid om te gaan, inclusief hoe je innerlijk eraan vasthoudt en hoe je het uit, kan het verschil maken.

Net zo belangrijk is hoe je met de boosheid van anderen omgaat, vooral wanneer die op jou gericht is. Dit kan het verschil maken tussen conflict of verbinding. Laten we dieper ingaan welke invloed Geweldloze Communicatie op boosheid en op je innerlijke dialogen kan hebben.

Innerlijke evenwichtigheid

Geweldloze Communicatie biedt je evenwichtige manieren om met je innerlijke boosheid om te gaan. Voordat je het inzet, is het allereerst belangrijk te erkennen dat boosheid en woede ongelooflijke krachtige emoties zijn en dat er ongetwijfeld evenwichtige manieren bestaan om er innerlijk mee om te gaan.

Een van de grootste uitdagingen is – tegen de tijd dat boosheid ontstaat – het vinden van een evenwichtige manier om met innerlijke boosheid om te gaan, voordat je de controle verloren hebt. 

Door Geweldloze Communicatie toe te passen, herprogrammeer je je bekwaamheid en je vaardigheid om er op een constructieve manier mee om te gaan. In eerste instantie richt je je aandacht op hoe snel je kunt herstellen van een woedeaanval, en met welke intentie je snel je aandacht kunt richten op het noodzakelijke herstel van je relatie en het opruimen van de puinhoop.

Wat maakt je zo boos

Wat maakt je zo boos?

Hoe je in 10 stappen met Geweldloze Communicatie woede en boosheid kunt transformeren naar verbondenheid en evenwichtigheid.

Meer evenwichtigheid

Naarmate je meer evenwichtigheid ontwikkeld om met je woede om te gaan, voorkom je die ook steeds eerder. Je begint – vóórdat je boos wordt – subtiele verschuivingen en veranderingen waar te nemen. Veronderstellingen of interpretaties, die je in het verleden boos zouden hebben gemaakt, worden door je eerder waargenomenDit helpt je te bedaren en het verhaal dat anders tot boosheid zou leiden, te ontmantelen. Voor jou wordt het – voordat je in woede uitbarst – zo mogelijk om het in twijfel te trekken of het met anderen te delen.

Als je evenwichtige manieren ontwikkeld om met je innerlijke boosheid om te gaan, begin je de diepere universele menselijke behoeften en waarden te onderscheiden die ten grondslag liggen aan een uiting van boosheid. Zodra je met je eigen onderliggende behoeften en waarden (en/of die van anderen) verbonden bent, merk je een verandering in je emoties

Op dat moment is het meestal geen boosheid meer. De verschuiving van denken in ‘goed’ en ‘fout’, naar een verbinding met de onderliggende behoeften of waarden, gaat gepaard met een gevoelsmatige verschuiving naar bijvoorbeeld frustratie of verdriet, maar niet langer meer naar boosheid of woede.

Wanneer je verbonden bent met je gevoelens en behoeften en je gevoelens laat stromen naar een plek van aanwezigheid, ontstaat er heling. Op deze plek kom je dichter bij het punt om te rouwen, te vergeven en om jezelf te vergeven.

Met de boosheid van anderen omgaan

Een evenwichtige manier vinden om met je eigen innerlijke boosheid om te gaan is slechts een deel van hoe Geweldloze Communicatie en boosheid zich tot elkaar verhouden. Een ander deel omvat het vinden van evenwichtige manieren om met de boosheid van anderen om te gaan. Om redenen van emotionele, mentale en fysieke veiligheid kan het ongelooflijk beangstigend zijn om aan de ontvangende kant van boosheid of woede te staan.

In deze situaties wil je naast je bekwaamheid in Geweldloze Communicatie ook de zekerheid dat je veilig kunt zijn. Als je zeker bent van je fysieke veiligheid, is boosheid van anderen wel eens om andere redenen verontrustend:

  • Ze hebben oordelen over jou,  die moeilijk aan te horen zijn en/of,
  • Je neemt de verantwoordelijkheid voor hun gevoelens en vertelt jezelf dat je anderen een slecht gevoel hebt gegeven en/of,
  • Je maakt je zorgen over de nadelige gevolgen van een relatie die belangrijk voor je is, evenals over de mogelijke consequenties.

Vaardig zijn in Geweldloze Communicatie helpt je bij het ontwikkelen van evenwichtige manieren om met boosheid en kwaadheid van andere mensen om te gaan. Deze vaardigheden omvatten zelfempathie, stille empathie en het vermogen om je oprecht en authentiek te uiten met de bedoeling een verbinding te creëren, en geen woorden te gebruiken die meer kwaad zouden kunnen doen.

Stel je voor je zou aan je eigen woede werken of aan die van anderen, tot aan het punt waarop je je er veilig en op je gemak bij zou voelen. Je wist hoe je er zelfverzekerd en effectief mee om moest gaan, in staat om conflicten te neutraliseren en ze naar verbinding om te buigen.

Hoe zou dit in een dagelijkse context eruit kunnen zien? Marshall Rosenberg zei er het volgende over….

be the change

Hoe kun je Geweldloze Communicatie inzetten om te leren omgaan met je eigen boosheid en die van anderen? Eigenlijk, heel eenvoudig! Het leerproces is de weg.

Je kunt het leerproces meteen starten door je in te schrijven voor een gratis online leertraject, waarbij inspiratie en leerplezier voorop staan.

Marshall Rosenberg over woede en boosheid

Dr. Marshall Rosenberg had een revolutionair inzicht hoe Geweldloze Communicatie zich verhoudt tot kwaadheid of woede. Volgens hem verwijdert woede je van je behoeften. Hij leerde dat woede een van de vier emoties is die los staan van de behoeften, vanwege wat je jezelf verteld. (De andere drie zijn schaamte, schuld en zwaarmoedigheid)

5 Vragen die je jezelf kunt stellen

In praktisch opzicht zijn dit het soort vragen die je jezelf kan stellen om te zien of je vorderingen maakt in het gebruik van Geweldloze Communicatie ten opzichte van woedebeheersing.

  1. Als iemand kwaad op je is, blijf je dan met jezelf verbonden? Kan je jezelf empathie geven in plaats van ze te veroordelen of jezelf de schuld te geven.
  2. Als iemand boos of kwaad op je is, hoe snel gaat je aandacht dan naar wat de behoeften zouden kunnen zijn (stille empathie)? Ben je in staat om empathisch naar hem of haar te luisteren (misschien nadat je zelfempathie hebt toegepast) in plaats om te veroordelen of jezelf de schuld te geven?
  3. Als iemand boos op je is, in welke mate kan je dan het gesprek met betrokkenheid blijven voeren? Ben je in staat om oprecht je gevoelens en behoeften te uiten? Misschien met empathische aanwezigheid en momenten van algehele zelfempathie, in plaats van te veroordelen, jezelf de schuld te geven, uit te halen, jezelf af te sluiten of naar een kortdurende oplossing voor verlichting te zoeken.
  4. In hoeverre kan je met betrokkenheid bij een moeilijk gesprek aanwezig blijven voor de mogelijkheid tot een diepere verbinding en een wederzijdse bevredigende uitkomst?
  5. Als je merkt dat jullie allebei boos zijn en allebei tegelijk gehoord willen worden, ben je dan in staat om een time-out te nemen zodat je voldoende rust en ruimte krijgt om terug te keren naar het gesprek?

Met Geweldloze Communicatie leer je ook hoe je de oorzaken van woede kan (h)erkennen en boosheid volledig kan uiten. Dat betekent dat je je verhaal hebt ontleed en terecht bent gekomen bij de onderliggende behoeften. Wanneer je dit doet, kan je uiten wat je waardeert en koestert, in plaats van je te concentreren op je oordelen over anderen of je vast te bijten in wie er gelijk heeft of niet.

Op deze manier helpt Geweldloze Communicatie je het gevoel van woede of boosheid te transformeren naar een ander, meer met het leven verbonden gevoel.

Met goedkeuring van PuddleDancer Press.

Enkele andere
gepubliceerde artikelen

Omgaan met boosheid

Op een holistische manier omgaan met woede en boosheid.

Feedback geven

Feedback geve en ontvangen met Geweldloze Communicatie

Omgaan met conflicten

Conflicten begroeten in plaats van ze te vermijden.

Stuur een reactie