gemiddelde leestijd ca. 7 min.

Met
boosheid omgaan

Boosheid is een normale emotie. Geweldloze Communicatie helpt je om er op een holistische manier mee om te gaan.

“De oorzaak van boosheid ligt in ons denken - in denkbeelden van beschuldigen en veroordelen”

Met boosheid omgaan

Veel mensen willen weten hoe ze Geweldloze Communicatie kunnen gebruiken om met boosheid of woede om te gaan, omdat het voor zoveel mensen zo’n beangstigende emotie kan zijn. Het voelen, het uiten en er aan de ontvangende kant van staan kan buitengewoon verontrustend zijn.

Geweldloze Communicatie helpt je om er op een holistische manier mee om te gaan en biedt een evenwichtige versterkende manier om je reacties op deze sterke emotie te herprogrammeren.

Boosheid wordt vaak geassocieerd met geweld en het is normaal dat mensen boosheid of woede willen vermijden uit een behoefte aan veiligheid – net zoals mensen conflicten willen vermijden.

Boosheid is een normale emotie

Hoe je ervoor kiest om ermee om te gaan, inclusief hoe je er innerlijk aan vasthoudt en hoe je er uiting aan geeft, kan het verschil maken.

Net zo belangrijk is hoe je met de boosheid van een ander omgaat, vooral wanneer die op jou gericht is. Dit kan het verschil maken tussen conflict of verbinding. Laten we dieper ingaan welke invloed Geweldloze Communicatie op boosheid en op je innerlijke dialogen heeft …

Geweldloze Communicatie biedt evenwichtigheid 

Geweldloze Communicatie biedt je evenwichtige manieren om met innerlijke boosheid om te gaan. Voordat je het gaat gebruiken is het allereerst belangrijk te erkennen dat boosheid en woede een ongelooflijk sterke emotie is en dat er ongetwijfeld evenwichtige manieren gevonden kunnen worden om er innerlijk mee om te gaan.

Een van de grootste uitdagingen bij het vinden van evenwichtige manieren om met innerlijke boosheid om te gaan is dat – tegen de tijd dat boosheid ontstaat – je meestal al de controle verloren hebt.

Door Geweldloze Communicatie bij boosheid te gebruiken, herprogrammeer je je vermogen en je vaardigheid om er op een constructieve manier mee om te gaan. In eerste instantie richt je je aandacht op hoe je snel kunt herstellen van een woedeaanval, en hoe snel je met welke intentie je aandacht kunt richten op het noodzakelijke herstel van je relatie en het opruimen van de puinhoop.

Evenwichtigheid ontwikkelen

Naarmate je evenwichtige manieren ontwikkeld om met je woede om te gaan, begin je het ook eerder af te wenden. Je begint subtiele verschuivingen en veranderingen waar te nemen voordat je boos wordt. Je begint waar te nemen wanneer je een aanname of interpretatie hebt gedaan die je in het verleden boos zou hebben gemaakt. Dit helpt je te kalmeren en het verhaal dat anders tot boosheid zou leiden, te ontmantelen. Het geeft je ook de mogelijkheid om het in twijfel te trekken of met anderen te delen, voordat je in woede uitbarst.

Als je evenwichtige manieren ontwikkeld met innerlijke boosheid om te gaan, begin je de diepere universele menselijke behoeften en waarden te onderscheiden die ten grondslag liggen aan een uiting van boosheid. Zodra je met je eigen onderliggende behoeften en waarden (en/of die van anderen) verbonden bent, zie je dat de emotie verschuift. Op dat moment is het meestal geen boosheid meer. De verschuiving van denken in ‘goed’ en ‘fout’ naar verbinding met de onderliggende behoeften of waarden gaat gepaard met een gevoelsmatige verschuiving naar wellicht frustratie of verdriet, maar niet langer meer naar boosheid of woede.

Wanneer je je verbindt met je gevoelens en behoeften en je gevoelens laat stromen naar een ruimte van aanwezigheid, ontstaat er heling. Op deze plek kom je dichter bij een punt om te rouwen, te vergeven en om jezelf te vergeven.

Manieren om met boosheid om te gaan

Evenwichtige manieren leren om met innerlijke boosheid om te gaan, is slechts een deel van hoe Geweldloze Communicatie en boosheid zich verhouden tot woede. Een ander deel omvat het leren van evenwichtige manieren om met de boosheid van anderen om te gaan. Aan de ontvangende kant staan van boosheid kan ongelooflijk beangstigend zijn om redenen van emotionele, mentale en fysieke veiligheid.

In deze situaties wil je naast je bekwaamheid in Geweldloze Communicatie ook de geruststelling dat je veilig kunt zijn.  Als je zeker bent van je fysieke veiligheid, is de boosheid van anderen soms om verschillende redenen verontrustend:

  • Je neemt de verantwoordelijkheid voor hun gevoelens en vertelt jezelf dat je anderen een slecht gevoel hebt gegeven en/of,
  • Je maakt je zorgen over nadelige gevolgen van een belangrijke relatie, evenals over wat dit alles kan betekenen en inhouden.
 

De vaardigheden van Geweldloze Communicatie

… komen van pas bij het ontwikkelen van evenwichtige manieren om met boosheid en kwaadheid van andere mensen om te gaan. Deze vaardigheden omvatten zelfempathie, stille empathie en het vermogen om je oprecht en authentiek te uiten met de bedoeling een verbinding te creëren en geen woorden te gebruiken die meer kwaad zouden kunnen doen.
 
Stel je voor je werkte aan woede of boosheid – die van jezelf of die van anderen – tot het punt waarop je je ermee veilig en op je gemak voelde. Je zou weten hoe je er zelfverzekerd en effectief mee om moet gaan, in staat om conflicten onschadelijk te maken en ze naar verbinding te leiden.
 
Hoe zou dit in een dagelijkse zinsverband er uit zien? Nou, laten we Marshall Rosenberg raadplegen om hierachter te komen ….
 

Marshall Rosenberg over Geweldloze Communicatie en kwaadheid

Dr. Marshall Rosenberg had een revolutionair inzicht tussen de relatie van Geweldloze Communicatie, kwaadheid of woede. Volgens Marshall Rosenberg betekent dat boosheid je van je behoeften verwijdert. Hij leerde dat boosheid een van de vier emoties is die los staan van de behoeften vanwege wat je jezelf verteld. (De andere drie zijn schaamte, schuld en zwaarmoedigheid)
 
Vragen die je jezelf kan stellen
 
In praktisch opzicht zijn dit het soort vragen die je jezelf kan stellen om te zien of je vorderingen maakt in het gebruik van Geweldloze Communicatie ten opzichte van boosheid.
 
  1. Als iemand boos met me is, blijf ik dan met mezelf verbonden? Kan ik mezelf empathie geven in plaats van ze te veroordelen of mezelf de schuld te geven.
  2. Als iemand boos met me is, hoe snel gaat mijn aandacht dan naar wat de behoeften zouden kunnen zijn (stille empathie)? Ben ik in staat om empathisch naar hem te luisteren (misschien nadat ik zelfempathie heb toegepast) in plaats van hem te veroordelen of mezelf de schuld te geven?
  3. Als iemand boos met me is, in welke mate kan ik dan het gesprek met betrokkenheid blijven voeren? Ben ik in staat om oprecht mijn gevoelens en behoeften te uiten? Misschien met empathische aanwezigheid en momenten van algehele zelfempathie, in plaats van te veroordelen, mezelf de schuld te geven, uit te halen, mezelf af te sluiten of naar een kortdurende oplossing voor verlichting te zoeken.
  4. In hoeverre kan ik met betrokkenheid bij een moeilijk gesprek aanwezig blijven voor de mogelijkheid tot een diepere verbinding en een wederzijdse bevredigende uitkomst?
  5. Als ik merk dat we allebei boos zijn en allebei tegelijk gehoord willen worden, kan ik dan een time-out nemen zodat ik voldoende rust en ruimte krijgt om terug te keren naar het gesprek?
Met Geweldloze Communicatie leer je ook hoe je de oorzaken kan (h)erkennen en boosheid volledig kunt uiten. Dat betekent dat je je verhaal hebt ontleedt en terecht bent gekomen bij de onderliggende behoeften. Wanneer je dit doet, kun je uiten wat je waardeert en koestert, in plaats van je te concentreren op je oordelen over anderen of je vast te bijten in wie er gelijk heeft of niet. 
 
Op deze manier helpt Geweldloze Communicatie je het gevoel van woede of boosheid te transformeren naar een ander, meer met het leven verbonden gevoel.
 

Vertaald vanuit het Engels.

be the change

Hoe kun je Geweldloze Communicatie inzetten voor persoonlijke groei en ontwikkeling? Eigenlijk, heel eenvoudig! Het leerproces is de weg …

Je kunt het leerproces meteen starten door je aan te melden voor een gratis online leertraject, waarbij inspiratie en leerplezier voorop staan.

Wat maakt je zo boos?,  

Hoe je in 10 stappen met Geweldloze Communicatie woede en boosheid kunt transformeren naar verbondenheid en evenwichtigheid.

 

wat maakt je zo boos

Mens en Communicatie boeken over Geweldloze Communicatie

Mens en Communicatie is in Nederland en Vlaanderen een belangrijke voorvechter en uitgever van boeken over Geweldloze Communicatie.

Geweldloze Communicatie is een fantastische aanvulling op je persoonlijke gewoonte, je diepste drijfveren helder te krijgen, moedig te leren vragen wat je wilt, conflicten op te lossen, relaties te verdiepen en wederkerig tevredenstellende oplossingen met anderen te bedenken.

Met onze boeken over persoonlijke groei en ontwikkeling kun je

  • uitzonderlijke persoonlijke en professionele relaties creëren,
  • anderen medelevend begrip aanbieden,
  • weet je wanneer en hoe je datzelfde voor jezelf kunt vragen,
  • voorkom en los je misverstanden en problemen op,
  • spreek je je eigen waarheid op een heldere, krachtige manier die eerder tot harmonie leidt dan tot een conflict,
  • creëer je begrip zonder dwang.
 

Of je nu al een tijd aan het leren bent of helemaal aan het begin staat om Geweldloze Communicatie te leren, Mens en Communicatie heeft een veelvoud aan boektitels over Geweldloze Communicatie, in het onderwijs, voor de opvoeding en op de werkplek die jou en de mensen om je heen helpen je emotionele intelligentie, interpersoonlijke en communicatieve vaardigheden te ontwikkelen.

Stuur een reactie