gemiddelde leestijd ca. 10 min.

Omgaan met
conflicten

Conflicten begroeten – in plaats van ze te vermijden wanneer ze zich voordoen – kan je helpen als mens te groeien.

Conflicten begroeten in plaats van ze te vermijden

Veel mensen kennen uit eigen ervaring moeilijke gesprekken of hebben zelf al eens conflicten meegemaakt. Weinigen, echter, hebben vaardigheden ontwikkeld om een conflict consequent te doorlopen tot een punt van waaruit meer wederzijds respect en verbinding tussen de betrokken kan ontstaan.

Met Geweldloze Communicatie kan men dit wederzijds respect bereiken, en uiteindelijk voor volgende transformerende resultaten zorgen:

  • Meer betrokkenheid bij moeilijke en uitdagende interacties.
  • De-escalatie van conflicten.
  • Een sturende dynamiek voor meer verbinding en wederzijds begrip.
  • Het uiteindelijk creëren van wederkerig bevredigende resultaten.

Echter, met voldoende oefening kan iedereen zich hierin bekwamen, zowel bij het voorkomen als het oplossen van conflicten.

Empathie gebruiken in combinatie met de vaardigheden van Geweldloze Communicatie verbeterd je verstandhouding met familie, vrienden, collega’s en zelfs met voorbijgangers op straat - die zich door onvervulde behoeften in een ‘conflict houding’ bevinden.

Als mens door conflicten groeien

Veel mensen staan niet stil bij hoe ze hun vermogen om te leren en te groeien kunnen vergroten door conflicten te begroeten. Maar het is waar: conflicten begroeten – in plaats van ze te vermijden wanneer ze zich voordoen – kan helpen om als mens te groeien.

Velen voelen zich onprettig en bedreigd als ze te maken krijgen met een conflict. Conflicten zullen echter altijd een onderdeel van het leven zijn. Ze verdwijnen niet door ze te (ver)mijden. Als je een conflict als iets slechts beschouwt en er dan bang voor wordt, neig je ertoe het te vermijden en vergroot je de kans er een oordeel over te vormen, wat het conflict uiteindelijk vaak zal verdiepen!

Wanneer je geen vertrouwen hebt in je vaardigheden om met conflicten om te gaan neig je ertoe ze eerder te (ver)mijden, wat je van verbondenheid kan verwijderen en in de richting zal sturen van nog meer conflicten. Dit betekent dat je angst voor conflicten een oplossing en een wederzijds bevredigend resultaat in de weg kan staan.

Conflicten vormen een natuurlijk onderdeel van het leven

Daar staat tegenover dat wanneer je accepteert dat conflicten een natuurlijk onderdeel van het leven vormen, je eerder zal overwegen conflicten te begroeten. Als gevolg daarvan is de kans groter dat je vaardigheden op dit kritieke gebied gaat ontwikkelen. Met een hoger vaardigheidsniveau en het vertrouwen dat erbij hoort, worden conflicten niet meer uit de weg gegaan. Ze worden dan gezien als kansen voor leren, groei, verbinding, wederzijds begrip, verdieping van relaties en betere oplossingen.

Deze mate aan duidelijkheid en vertrouwen is een indicator dat je in jezelf de kracht hebt ontdekt om constructief samen te werken met je geweldloze ‘meelevende’ communicatieve vaardigheden voor het oplossen van conflicten.

be the change

Als je wilt weten hoe je dit kunt doen, schrijf je dan in voor een gratis online leertraject dat je kennis laat maken met de basisvaardigheden van het ontwikkelen van deze krachtige communicatieve vaardigheden.

Lever een bijdrage aan je eigen welzijn en aan dat van anderen

Je kan sterke medelevende communicatieve vaardigheden ontwikkelen voor het oplossen van conflicten. Je wordt zelfs aangemoedigd om aan je vaardigheden te werken – meelevend, samenwerkend, respectvol, bewust – zodat je een krachtige bijdrage kan leveren aan het welzijn van jezelf en anderen bij het oplossen van conflicten.

Er bestaan veel opleidingen en workshops voor conflictoplossing en ze hebben allemaal iets waardevols te bieden. Veel van deze opleidingen vertrouwen in belangrijke mate op de principes van Geweldloze Communicatie of ze zijn op zijn minst verenigbaar met de principes van een medelevende communicatie. Sommigen proberen zelfs Geweldloze Communicatie vaardigheden rechtstreeks in hun leerplan te integreren.

Maak gebruik van de universele menselijke behoeften

Hoewel elke vorm zijn eigen benadering kent, benadert Geweldloze Communicatie conflictoplossing door middel van een op behoeften gebaseerd communicatiemodel. Met andere woorden je wordt in staat gesteld om eenvoudiger verbinding te maken met elkaars menselijkheid omdat de behoeften voor iedereen universeel zijn en daarom wederzijds herkenbaar.

Behoeften kunnen worden gezien als de belangrijkste menselijke drijfveren die alle mensen gemeen hebben. Ze vormen de voorwaarden die nodig zijn om als mens te groeien, ongeacht cultuur, geloof of geografische locatie.

Als je een conflict neemt en het ontleedt tot de universele menselijke behoeften, kan je anderen op die wijze eenvoudiger als menselijke wezens zien en in verbinding met elkaar komen of blijven.

Wanneer we elkaar niet langer meer als vijanden zien en inzien dat ons eigen belang in een voor ons voordelige uitkomst ligt, dan is dat het moment waarop het oplossingsproces in een stroomversnelling terecht komt.

Over Geweldloze Communicatie bij conflicten

Toen Marshall Rosenberg Geweldloze Communicatie ontwikkelde wist hij dat er eerst een bepaald niveau van verbondenheid moest ontstaan voordat er een oplossing kon worden gevonden.

De ervaring leert dat de grootste fout die mensen in het proces van conflictoplossing maken is, dat ze voortijdig naar een oplossing willen gaan. In de wedloop om het probleem op te lossen, missen velen de diepere behoeften die het conflict eigenlijk moet aanpakken.

Dat is de reden waarom Geweldloze Communicatie voor een conflictoplossing het fundamentele belang van verbinding benadrukt om resultaten te vergemakkelijken die niet worden beantwoord met weerstand, tegenzin, dwarsbomen en/of wrok koesteren voor een van de partijen die bij het conflict betrokken zijn.

Geduld vormt de hoeksteen bij het proces van conflictoplossing

Neem de tijd wanneer je wilt dat oplossingen de behoeften wederkerig vervullen, om ervoor te zorgen dat de diepere behoeften worden geïdentificeerd. Zoek vervolgens samen naar strategieën die bijdragen aan alle, of aan zoveel mogelijk behoeften.
Dit voorkomt dat je gesprekken of beslissingen onnodig opnieuw moet analyseren en het bespaart je op de lange termijn veel tijd.

Ten slotte begreep Marshall Rosenberg dat geduld de hoeksteen vormt bij het proces van conflictoplossing op basis van Geweldloze Communicatie. Hij moedigde aan om er rekening mee te houden dat de oplossing die gezocht moest worden soms meerdere gesprekken verwijderd kon zijn.

Daarom is het belangrijk er bewust aan te werken om elk gesprek zo te beginnen en te handhaven, en misschien wel het belangrijkste te beëindigen, dat er openheid ontstaat voor wellicht een reeks aan vervolggesprekken, totdat het conflict duurzaam en met succes is opgelost.

Met goedkeuring van PuddleDancer Press.

Boekenbundel Conflict of verbinding

Alles over de basisonderscheidingen van Geweldloze Communicatie en handige tips over en achtergronden voor conflictoplossing.

Mens en Communicatie boeken over effectieve communicatie

Mens en Communicatie is in Nederland en Vlaanderen een belangrijke voorvechter en uitgever van boeken over Geweldloze Communicatie en conflictoplossing.

Vanwege de betrokkenheid van het proces voor het opbouwen van vertrouwen en het feit dat de oplossingen ieders inzet omvatten, geeft het gebruiken van Geweldloze Communicatie bij conflictoplossing resultaten die voorspelbaar een groter aantal behoeften vervullen en daarom duurzamer zijn.

Geweldloze Communicatie boeken voor conflictoplossingen ondersteunen je

  • om uitzonderlijke persoonlijke en zakelijke relaties te creëren
  • om anderen medelevend te begrijpen
  • om zelf te weten hoe je datzelfde begrip voor jezelf kunt vragen
  • om misverstanden en conflicten te voorkomen en op te lossen
  • om jezelf oprecht te uiten op een krachtige wijze die eerder tot harmonie dan tot conflicten leidt
  • om wederzijds begrip te creëren zonder dwang te gebruiken.
 Of je nu al een tijd bezig bent om Geweldloze Communicatie onder de knie te krijgen, of je staat helemaal aan het begin van je leertraject onze boeken helpen jou en je collega’s of medewerkers je emotionele intelligente en je interpersoonlijke en communicatieve vaardigheden te vergroten.

Stuur een reactie