Het project Giraffendroom
Introductie van Geweldloze Communicatie voor leerkrachten op basisscholen en voor ouders en opvoeders
gemiddelde leestijd ca. 4 min.
De Giraffendroom
voor kinderen in de leeftijd van 4 - 8 jaar
15 oktober 2024
Introductie
De vorige serie artikelen, De Veilige Klas, focuste op kinderen in de bovenbouw van het basisonderwijs en hun leerkrachten. In deze vervolgserie wil ik aandacht creëren voor Het Project Giraffendroom, dat zich richt op kinderen van 4-8 jaar, hun ouders en hun leerkrachten.
Achtergrond
Het project Giraffendroom introduceert op een toegankelijke en speelse manier Geweldloze Communicatie aan jonge kinderen, hun ouders en leerkrachten. De initiatiefnemers – Frank en Gundi Gaschler – hopen hiermee zaadjes te planten die in de toekomst ontkiemen en bijdragen aan verrijkte, empathische relaties. Het project is ontworpen om in de eerste groepen van het basisonderwijs en in het speciaal onderwijs uitgevoerd te worden. Indien nodig kunnen bepaalde onderdelen worden aangepast aan het ontwikkelingsniveau van de kinderen en de specifieke pedagogische omstandigheden.
Het concept van de Giraffendroom is zodanig opgezet dat het met minimale inspanning kan worden geïmplementeerd op scholen, zonder de noodzaak van een groot aantal trainers of experts in Geweldloze Communicatie. Het is bewust ontwikkeld om op veel scholen inzetbaar te zijn, zonder telkens opnieuw grote investeringen in tijd en kosten te vereisen. Volgens de bedenkers is het concept toepasbaar op een breed scala aan scholen: van openbare scholen tot Montessori, Waldorf, Vrije scholen enz.
"Niets gebeurt zonder dat er een droom aan voorafgaat."
Carl Sandburg
De projectonderdelen
Het project Giraffendroom heeft als doel de relatie tussen kinderen, ouders en begeleiders te versterken op basis van wederkerigheid, respect en waardering. De begeleiders ontvangen de nodige vaardigheden om inzicht te krijgen in Geweldloze Communicatie en om deze kennis door te geven aan de kinderen. Daarnaast worden ouders actief betrokken, wat de gemeenschapszin binnen school en gezin versterkt.
Het project omvat de volgende onderdelen:
- Introductieworkshop voor begeleiders Het project start met een introductieworkshop waarin begeleiders kennismaken met de basisprincipes van Geweldloze Communicatie. Tijdens deze workshop onderzoeken ze hoe het project Giraffendroom kan worden geïmplementeerd op hun school.
- Vervolgbijeenkomst In een vervolgbijeenkomst worden de pedagogisch medewerkers verder geïnformeerd over de opzet en planning van het project. Ze werken gezamenlijk aan concrete stappen voor de implementatie van het project binnen hun school.
- Ouderbijeenkomst Tijdens een ouderbijeenkomst worden de ouders geïnformeerd over de basisprincipes en het verloop van het project. Een ouderworkshop in Geweldloze Communicatie wordt aangeboden om ouders te betrekken en hen vertrouwd te maken met de methode.
- Uitvoering van het project De uitvoering van het project loopt van de introductie van de babygiraf tot de komst van de mamagiraf en beslaat één tot twee weken, afhankelijk van de situatie op de school. De begeleiders werken zelfstandig met de kinderen, zonder dat voortdurende externe ondersteuning nodig is. Het doel is om Geweldloze Communicatie op een natuurlijke manier in het dagelijks leven van de kinderen te integreren, zonder dat de betrokkenheid van buitenstaanders een kunstmatige situatie creëert. Het project vertrouwt op de betrokkenheid en creativiteit van de begeleiders om de kinderen de Giraffentaal te leren spreken.
- Verdiepingsfase De verdiepingsfase kent geen vaste tijdslimiet, omdat het leren van Giraffentaal en het integreren ervan in dagelijkse routines en relaties een continu proces is. In deze fase krijgen leerkrachten en begeleiders begeleiding om ervaringen te bespreken, ondersteuning bij moeilijke situaties te bieden via rollenspellen en hulp bij de verdere uitvoering van het project.
- Ouderworkshops Parallel aan de schoolactiviteiten worden ouderworkshops georganiseerd, waarin de samenhang en verbindingen van het project worden toegelicht. Deze workshops versterken de pedagogische vaardigheden van ouders en helpen hen een bewustere relatie met hun kinderen op te bouwen. Daarnaast bevorderen de workshops een diepere samenwerking tussen ouders en leerkrachten, waardoor een sterker gevoel van gemeenschap binnen de school ontstaat.
Van babygiraf tot zomerfeest: De onverwachte ontwikkelingen binnen Giraffendroom
In één van de scholen die deelnamen aan het project, is er bijna continu sprake van vernieuwing en verdere ontwikkeling van de Giraffendroom-thema’s. Sophie, de babygiraf, en haar moeder hebben inmiddels gezelschap gekregen van een tante en een oom. Binnenkort worden zelfs giraffentweelingen verwacht! Bovendien werd er een zomerfeest georganiseerd, waarbij de kinderen hun vaardigheden in Geweldloze Communicatie konden laten zien tijdens speelse oefeningen en opdrachten, in de vorm van een interactieve speelstraat.
Buiten het project Giraffendroom zijn er tal van manieren om Geweldloze Communicatie blijvend te stimuleren. Dit is essentieel, omdat wij mensen ertoe neigen terug te vallen in oude patronen als we niet actief blijven werken aan onze intenties en doelen. Door bewust bezig te blijven met de principes van Geweldloze Communicatie, kunnen betrokkenen ervoor zorgen dat de beweging gaande blijft, als een vleugelwiel dat steeds verder draait.
In verbinding blijven met je intenties
Het boek Project Giraffendroom kan dienen als een waardevol draaiboek voor de voorbereiding en uitvoering van het project. Het biedt leerkrachten en ouders tijdens en na de implementatie een blijvend referentiekader, zodat ze verbonden blijven met de doelstellingen van het project. De duidelijke structuur en tips, activiteiten en spelletjes zorgen ervoor dat het eenvoudig is om de filosofie van Geweldloze Communicatie stap voor stap te integreren in de dagelijkse praktijk.
Speciaal voor kinderen van 4-8 jaar is er een set met gevoelens- en symboolkaarten ontwikkeld, die perfect aansluit op hun belevingswereld. Deze kaarten bieden een speelse en visuele manier om jonge kinderen te helpen hun gevoelens en behoeften uit te drukken, terwijl ze ook voor volwassenen een waardevol hulpmiddel zijn bij het begeleiden van kinderen.
De Giraffendroom kan worden voortgezet in de bovenbouw van het basisonderwijs met het boek De Veilige Klas dat naadloos aansluit op de doelstellingen van Het Project Giraffendroom. Een bijkomend voordeel is dat er bijna geen financiële investeringen meer nodig zijn voor verdere training, omdat de leerlingen en leerkrachten inmiddels bekend zijn met de principes van Geweldloze Communicatie.
Tot slot komt er binnenkort een gratis online leertraject beschikbaar, waarin je wekelijks tips ontvangt die synchroon lopen met de inhoud van het boek Het Project Giraffendroom. Voor leerkrachten in de bovenbouw van het basisonderwijs is dit al beschikbaar. Klik hier voor meer informatie.
Met een hartelijke groet
Harald Borjans
Een greep uit onze bibliotheek
Mens en Communicatie boeken over Geweldloze Communicatie
Mens en Communicatie is in Nederland en Vlaanderen een toonaangevende boodschapper en uitgever van boeken over Geweldloze Communicatie.
Geweldloze Communicatie leren gebruiken in je dagelijkse communicatie kan je helpen helende innerlijke dialogen te voeren, evenals effectievere, empathische communicatie met anderen.
Stel je voor dat je de kracht van communicatie consequent kunt gebruiken om een dieper niveau van je wezen uit te drukken, en om consequent in staat te zijn contact met anderen te maken op hetzelfde niveau.
Hoe positief en sterk zouden de relaties in je leven kunnen zijn met dat niveau van zelfverbinding en aandachtige helderheid over je intentie en vaardigheid?
Laat je communicatie niet iets onbewusts worden!
Gebruik de uitzonderlijke hulpmiddelen in onze Geweldloze Communicatie boeken om je te helpen een bewuste, sterke en medelevende ‘spreker’ te worden.