Mens en Communicatie

Be The Change
de-structuur-van-een-helder-verzoek

Hoe je woorden zullen worden ontvangen kun je niet bepalen, wel je intentie, je acties en wat je zegt en doet.

Ike Lasater, auteur van o.a. Woorden die werken op de werkplek Tweet

Woord vooraf

De intentie van deze tip is je bekend te maken met het fundamentele onderscheid tussen het doen van verzoeken in de gebruikelijke zin en het formuleren van verzoeken in Geweldloze Communicatie.

De structuur van een helder verzoek 

De vorige tip belichtte het onderscheid tussen algemene brede vragen en heldere verzoeken waarmee je de ondersteuning en medewerking ontvangt die je vraagde.

Heldere verzoeken zijn

  • uitvoerbaar
  • in de tegenwoordige tijd
  • vervat in actietaal
  • geen eisen.
 
De eerste drie punten zullen de komende weken aan bod komen. De tip van vandaag besteed aandacht aan  het laatste punt. Het kennen van de bedoeling achter je verzoek is vaak net zo belangrijk als de daadwerkelijke woorden die je gebruikt.
 
Het fundamentele onderscheid aan verzoeken in Geweldloze Communicatie is dat het geen eisen zijn. Dat betekent dat ze niet begeleid worden door fysieke dreigingen of emotionele gevolgen wanneer niet aan het verzoek wordt voldaan. Het echte onderscheid tussen een verzoek en een eis ligt daarmee geheel in je intentie. 
 
Zelfs als je verzoek aan bovenstaande richtlijnen voldoet kan je intentie, ook al gebruik je exact dezelfde woorden, het verschil uitmaken. Het verschil of je verzoek als zodanig ontvangen wordt of als een eis. Echter, als je iemand iets vraagt vanuit ‘eisende energie’, doe je ongeacht de woorden die je gebruikt geen verzoek.
 
Soms heb je misschien niet eens in de gaten dat je een eis hebt gesteld, totdat je een ‘nee’ hoort. Wanneer je dan de wens voelt de ander te straffen voor zijn ‘nee’ of hem te laten boeten – door misschien niet in te stemmen met een verzoek van hem – heb je een eis gesteld.
 

Uitdaging voor deze week

Denk eens aan een recent verzoek aan een collega. Vraag jezelf wat de bedoeling was achter dit verzoek. Denk je dat je collega deze bedoeling begreep toen je het verzoek deed. Waarom wel of waarom niet?

Support, begeleiding, inspiratie

Heb je vragen? Wil je meer achtergrondinformatie over deze tip of gewoon een reactie sturen of feedback geven, gebruik dan het reactie-formulier onderaan elke tip. Elke reactie wordt door mij persoonlijk beantwoord.

Ik wens je hoe dan ook een inspirerende reis toe en hoop dat de tips een bijdrage leveren aan je persoonlijke welzijn en aan dat van anderen.

Met een hartelijke groet
Harald

 

Geweldloze Communicatie voor iedereen

desk

Op de werkplek

school

In het onderwijs

children

Bij de opvoeding

support

In de
zorg

man

Persoonlijk vlak

Laat een reactie achter

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.