gemiddelde leestijd ca. 3 min.

Uitvoerbare
verzoeken

Een van de wonderlijke dingen aan verzoeken in Geweldloze Communicatie is, dat je van tevoren niet weet of je een verzoek hebt gedaan.

Als je helderheid hebt over wat je wilt vragen, dan kun je dat meestal in een paar woorden doen.

Uitvoerbare verzoeken

Geweldloze Communicatie Tip 23

Deze tip wil je ondersteunen bij het formuleren van heldere uitvoerbare verzoeken in tegenstelling tot ogenschijnlijke niet uitvoerbare verzoeken.

Je weet pas dat je verzoek uitvoerbaar is, als jij en anderen merken dat aan het verzoek is voldaan.

Zou je bereid zijn mij meer respect te tonen?”, klinkt als een redelijk verzoek. Echter het laat een cruciaal stuk informatie weg. Welk specifiek gedrag bedoel je, die je behoefte zou kunnen vervullen?

In het heetst van een woordenwisseling lijkt het voor jou wel duidelijk wat je met dat verzoek bedoelt. De ander echter, kan een geheel andere kijk hebben welk soort gedrag respect laat zien. Wanneer je een niet-uitvoerbaar verzoek doet, laat je de interpretatie in handen van de ander, waardoor de kans kleiner wordt dat je behoeften vervuld worden.

Je kunt zelf controleren of je verzoeken uitvoerbaar zijn door het volgende te doen:
  • Benoem je een behoefte die je vervuld zou willen zien in plaats van het gedrag te benoemen dat die behoefte voor jou zou vervullen?
  • Bestaat er meer dan één gedrag dat aan dit verzoek zou voldoen?
  • Zal het voor alle betrokkenen duidelijk zijn wanneer aan dit verzoek is voldaan?

Een afsluitende opmerking over verzoeken

Een van de wonderlijke dingen aan verzoeken in Geweldloze Communicatie is, dat je van tevoren niet weet of je een verzoek hebt gedaan. Je kunt zo duidelijk mogelijk zijn voordat je het verzoek doet en de taal gebruiken die aangeeft dat je een verzoek wilt doen, maar je weet het pas zeker nadat je het hebt gedaan en ziet hoe je reageert op het ontvangen van een ‘nee’. 

Je weet pas echt dat je een eis hebt gesteld als je reageert door de ander met fysiek of emotioneel geweld te dwingen te doen wat je wilt, zoals het opwekken van schaamte, schuldgevoel of door te dreigen met straf.

Meer achtergrondinformatie over de drie soorten verzoeken die je in actietaal en in de tegenwoordige tijd uitspreekt lees je hier, en uitvoerige informatie over het doen van heldere verzoeken in Geweldloze Communicatie en het verschil tussen een verzoek en een eis lees je hier.

Probeer het deze week zelf eens

Let in de komende week eens op de verzoeken die je doet. Zijn ze daadwerkelijk uitvoerbaar? Zo niet, hoe zou je je verzoek kunnen herformuleren zodat het wel uitvoerbaar is?

Mens en Communicatie boeken over Geweldloze Communicatie

Mens en Communicatie is in Nederland en Vlaanderen een belangrijke voorvechter en uitgever van boeken over Geweldloze Communicatie.

Geweldloze Communicatie is een fantastische aanvulling op je persoonlijke gewoonte, je diepste drijfveren helder te krijgen, moedig te leren vragen wat je wilt, conflicten op te lossen, relaties te verdiepen en wederkerig tevredenstellende oplossingen met anderen te bedenken.

Met onze boeken over persoonlijke groei en ontwikkeling kun je

  • uitzonderlijke persoonlijke en professionele relaties creëren,
  • anderen medelevend begrip aanbieden,
  • weet je wanneer en hoe je datzelfde voor jezelf kunt vragen,
  • voorkom en los je misverstanden en problemen op,
  • spreek je je eigen waarheid op een heldere, krachtige manier die eerder tot harmonie leidt dan tot een conflict,
  • creëer je begrip zonder dwang.
 

Of je nu al een tijd aan het leren bent of helemaal aan het begin staat om Geweldloze Communicatie te leren, Mens en Communicatie heeft een veelvoud aan boektitels over Geweldloze Communicatie, in het onderwijs, voor de opvoeding en op de werkplek die jou en de mensen om je heen helpen je emotionele intelligentie, interpersoonlijke en communicatieve vaardigheden te ontwikkelen.

Support, begeleiding, informatie

Heb je vragen over hoe je Geweldloze Communicatie leert gebruiken? Wil je meer achtergrondinformatie over deze tip of gewoon een reactie sturen of feedback geven, gebruik dan het reactie-formulier onderaan elke tip. Elke reactie wordt door mij persoonlijk beantwoord.

Ik wens je een inspirerende reis toe en hoop dat de tips een bijdrage leveren aan je persoonlijke welzijn en aan dat van anderen.

Met een hartelijke groet
Harald Borjans

Woorden die werken, Geweldloze Communicatie voor op de werkplek.

Lees alles over het doen van heldere verzoeken en andere veelvoorkomende werkplek kwesties.

Inclusief 52 handige werkplek communicatie tips.

Auteur: Ike Lasater.

Woorden die werken boek

Stuur een reactie