gemiddelde leestijd ca. 3 min.

Verzoeken
formuleren

Het fundamentele onderscheid tussen het doen van een verzoek in de gebruikelijke zin en het formuleren van verzoeken in Geweldloze Communicatie

Hoe je woorden zullen worden ontvangen kun je niet bepalen. Wel je intentie, je acties en wat je zegt en doet.

Verzoeken formuleren

Geweldloze Communicatie Tip 22

De intentie van deze tip is je bekend te maken met het fundamentele onderscheid tussen het doen van verzoeken in de gebruikelijke zin en het formuleren van verzoeken in Geweldloze Communicatie.

De vorige tip belichtte het onderscheid tussen algemene brede vragen en heldere verzoeken waarmee je de ondersteuning en medewerking ontvangt die je wilt ontvangen.

Heldere verzoeken zijn

  • uitvoerbaar
  • in de tegenwoordige tijd
  • vervat in actietaal
  • geen eisen.
 
De eerste drie punten zullen de komende weken aan bod komen. De tip van vandaag besteed aandacht aan  het laatste punt. Het kennen van de bedoeling achter je verzoek is vaak net zo belangrijk als de daadwerkelijke woorden die je gebruikt.
 
Het fundamentele onderscheid van een verzoek doen in Geweldloze Communicatie is dat het geen eis is. Dat betekent dat hij niet begeleid worden door fysieke dreigingen of emotionele gevolgen wanneer niet aan het verzoek wordt voldaan. Het echte onderscheid tussen een verzoek doen en een eis ligt daarmee geheel in je intentie. 
 
Zelfs als je verzoek aan bovenstaande richtlijnen voldoet kan je intentie, ook al gebruik je exact dezelfde woorden, het verschil uitmaken. Het verschil of je verzoek als zodanig ontvangen wordt of als een eis. Echter, als je iemand iets vraagt vanuit ‘eisende energie’, doe je ongeacht de woorden die je gebruikt geen verzoek.
 
Soms heb je misschien niet eens in de gaten dat je een eis hebt gesteld, totdat je een ‘nee’ hoort. Wanneer je dan de wens voelt de ander te straffen voor zijn ‘nee’ of hem te laten boeten – door misschien niet in te stemmen met een verzoek van hem – heb je een eis gesteld.
 
Meer achtergrondinformatie over de drie soorten verzoeken in Geweldloze Communicatie die je in actietaal en in de tegenwoordige tijd uitspreekt lees je hier, en uitvoerige informatie over het doen van heldere verzoeken  en het verschil tussen een verzoek en een eis lees je hier.

Probeer het deze week zelf eens

Denk eens aan een recent verzoek aan een collega. Vraag jezelf wat de bedoeling was achter dit verzoek. Denk je dat je collega deze bedoeling begreep toen je het verzoek deed. Waarom wel of waarom niet?

Mens en Communicatie boeken over Geweldloze Communicatie

Mens en Communicatie is in Nederland en Vlaanderen een belangrijke voorvechter en uitgever van boeken over Geweldloze Communicatie.

Geweldloze Communicatie is een fantastische aanvulling op je persoonlijke gewoonte, je diepste drijfveren helder te krijgen, moedig te leren vragen wat je wilt, conflicten op te lossen, relaties te verdiepen en wederkerig tevredenstellende oplossingen met anderen te bedenken.

Met onze boeken over persoonlijke groei en ontwikkeling kun je

  • uitzonderlijke persoonlijke en professionele relaties creëren,
  • anderen medelevend begrip aanbieden,
  • weet je wanneer en hoe je datzelfde voor jezelf kunt vragen,
  • voorkom en los je misverstanden en problemen op,
  • spreek je je eigen waarheid op een heldere, krachtige manier die eerder tot harmonie leidt dan tot een conflict,
  • creëer je begrip zonder dwang.
 

Of je nu al een tijd aan het leren bent of helemaal aan het begin staat om Geweldloze Communicatie te leren, Mens en Communicatie heeft een veelvoud aan boektitels over Geweldloze Communicatie, in het onderwijs, voor de opvoeding en op de werkplek die jou en de mensen om je heen helpen je emotionele intelligentie, interpersoonlijke en communicatieve vaardigheden te ontwikkelen.

Support, begeleiding, informatie

Heb je vragen over hoe je Geweldloze Communicatie leert gebruiken? Wil je meer achtergrondinformatie over deze tip of gewoon een reactie sturen of feedback geven, gebruik dan het reactie-formulier onderaan elke tip. Elke reactie wordt door mij persoonlijk beantwoord.

Ik wens je een inspirerende reis toe en hoop dat de tips een bijdrage leveren aan je persoonlijke welzijn en aan dat van anderen.

Met een hartelijke groet
Harald Borjans

Woorden die werken, Geweldloze Communicatie voor op de werkplek.

Lees alles over het doen van heldere verzoeken en andere veelvoorkomende werkplek kwesties.

Inclusief 52 handige werkplek communicatie tips.

Auteur: Ike Lasater.

Woorden die werken boek

Stuur een reactie