gemiddelde leestijd ca. 3 min.

Helderheid
creëren

Innerlijke helderheid laat je eerder ontvangen wat je nodig hebt. Bovendien creëer je hiermee ook helderheid bij anderen.

Hoe meer helderheid je over je behoeften hebt hoe duidelijker je verzoek en hoe duidelijker anderen hierop kunnen reageren.

Helderheid creëren

Geweldloze Communicatie Tip 21

Deze tip wil je inspireren eerst helderheid in jezelf te creëren alvorens je een verzoek aan anderen richt. Innerlijke helderheid laat je eerder ontvangen wat je nodig hebt. Bovendien creëer je hiermee ook helderheid bij anderen.

Ben je ook wel eens gefrustreerd omdat je collega niet doet wat je van hem hebt gevraagd?

Terwijl je denkt dat je een helder verzoek hebt gedaan en erover nadenkt, blijkt in veel situaties dat je eigenlijk niet werkelijk om iets gevraagd hebt.

Kortom, het niet herkennen van een brede algemene vraag voor naar iets anders of beters is een veel voorkomend patroon. Dit patroon belemmert onder andere je vermogen om een duidelijk verzoek te doen. Ofwel een specifieke uitvoerbare toekomstige actie waarbij men je kan ondersteunen te ontvangen wat je nodig hebt.
 
Wanneer je een vraag als een verzoek uit, dan staat de communicatie open voor een brede interpretatie. Een collega kan je vraag bijvoorbeeld als een algemene mededeling horen en er vervolgens niets mee doen. Een andere collega daarentegen zou er een verzoek in kunnen horen en in actie komen. Het is echter niet de actie die je in gedachten had. Je reactie op beide zou daarom een oordeel kunnen zijn, in de zin van: “Niemand hier neemt mij serieus.” of “Dit team is echt weinig coöperatief!
 
Onderscheid maken tussen een vage vraag en een helder uitvoerbaar verzoek kan een verschil uitmaken. Het verschil tussen aanhoudende frustratie en daadwerkelijk krijgen wat je nodig hebt. 
 
Meer achtergrondinformatie over de drie soorten verzoeken in Geweldloze Communicatie die je in actietaal en in de tegenwoordige tijd uitspreekt lees je hier, en uitvoerige informatie over het doen van heldere verzoeken in Geweldloze Communicatie en het verschil tussen een verzoek en een eis lees je hier.

Probeer het deze week zelf eens

Let deze week eens op hoe je je verzoeken formuleert. Zijn ze uitvoerbaar? Of lijken ze meer op een algemene wens? Hoe zou je deze ‘wens’ kunnen vertalen naar een helder verzoek.

Mens en Communicatie boeken over Geweldloze Communicatie

Mens en Communicatie is in Nederland en Vlaanderen een belangrijke voorvechter en uitgever van boeken over Geweldloze Communicatie.

Geweldloze Communicatie is een fantastische aanvulling op je persoonlijke gewoonte, je diepste drijfveren helder te krijgen, moedig te leren vragen wat je wilt, conflicten op te lossen, relaties te verdiepen en wederkerig tevredenstellende oplossingen met anderen te bedenken.

Met onze boeken over persoonlijke groei en ontwikkeling kun je

  • uitzonderlijke persoonlijke en professionele relaties creëren,
  • anderen medelevend begrip aanbieden,
  • weet je wanneer en hoe je datzelfde voor jezelf kunt vragen,
  • voorkom en los je misverstanden en problemen op,
  • spreek je je eigen waarheid op een heldere, krachtige manier die eerder tot harmonie leidt dan tot een conflict,
  • creëer je begrip zonder dwang.
 

Of je nu al een tijd aan het leren bent of helemaal aan het begin staat om Geweldloze Communicatie te leren, Mens en Communicatie heeft een veelvoud aan boektitels over Geweldloze Communicatie, in het onderwijs, voor de opvoeding en op de werkplek die jou en de mensen om je heen helpen je emotionele intelligentie, interpersoonlijke en communicatieve vaardigheden te ontwikkelen.

Support, begeleiding, informatie

Heb je vragen over hoe je Geweldloze Communicatie leert gebruiken? Wil je meer achtergrondinformatie over deze tip of gewoon een reactie sturen of feedback geven, gebruik dan het reactie-formulier onderaan elke tip. Elke reactie wordt door mij persoonlijk beantwoord.

Ik wens je een inspirerende reis toe en hoop dat de tips een bijdrage leveren aan je persoonlijke welzijn en aan dat van anderen.

Met een hartelijke groet
Harald Borjans

Woorden die werken, Geweldloze Communicatie voor op de werkplek.

Lees alles over het doen van heldere verzoeken en andere veelvoorkomende werkplek kwesties.

Inclusief 52 handige werkplek communicatie tips.

Auteur: Ike Lasater.

Woorden die werken boek

Stuur een reactie