Mens en Communicatie beeldmerk

gemiddelde leestijd ca. 3 min.

Helderheid
creëren

Innerlijke helderheid laat je eerder ontvangen wat je nodig hebt. Bovendien creëer je hiermee ook helderheid bij anderen.

Tip 21 | Helderheid creëren

Hoe meer helderheid je over je behoeften hebt hoe duidelijker je verzoek en hoe duidelijker anderen hierop kunnen reageren.

Deze tip wil je inspireren eerst helderheid in jezelf te creëren alvorens je een verzoek aan anderen richt. Innerlijke helderheid laat je eerder ontvangen wat je nodig hebt. Bovendien creëer je hiermee ook helderheid bij anderen.

Ben je ook wel eens gefrustreerd omdat je collega niet doet wat je van hem hebt gevraagd?

Terwijl je denkt dat je een helder verzoek hebt gedaan en erover nadenkt, blijkt in veel situaties dat je eigenlijk niet werkelijk om iets gevraagd hebt.

Kortom, een veel voorkomend patroon in het begin van het doen van verzoeken is dat je in feite niet een helder verzoek hebt gedaan, maar eerder een breed interpreteerbare vraag hebt gesteld. Wanneer je dit patroon niet herkent belemmert dat onder andere je vaardigheid om een duidelijk verzoek te doen. Ofwel een specifieke uitvoerbare toekomstige actie waarbij men je kan ondersteunen te ontvangen wat je nodig hebt. 

Wanneer je een vraag als een verzoek uit, dan staat de communicatie open voor een brede interpretatie. Een collega kan je vraag bijvoorbeeld als een algemene mededeling horen en er vervolgens niets mee doen. Een andere collega daarentegen zou er een verzoek in kunnen horen en in actie komen. Het is echter niet de actie die je in gedachten had. Je reactie op beide zou daarom een oordeel kunnen zijn, in de zin van: “Niemand hier neemt me serieus.” of “Dit team is echt weinig coöperatief!

 
Onderscheid maken tussen een vage vraag en een helder uitvoerbaar verzoek kan een verschil uitmaken. Het verschil tussen aanhoudende frustratie en daadwerkelijk krijgen wat je nodig hebt.
 
Meer achtergrondinformatie over de drie soorten verzoeken in Geweldloze Communicatie die je in actietaal en in de tegenwoordige tijd uitspreekt lees je hier, en uitvoerige informatie over het doen van heldere verzoeken in Geweldloze Communicatie en het verschil tussen een verzoek en een eis lees je hier.

Probeer het deze week zelf eens

Let deze week eens op hoe je je verzoeken formuleert. Zijn ze uitvoerbaar? Of lijken ze meer op een algemene wens? Hoe zou je deze ‘wens’ kunnen vertalen naar een helder verzoek.

Support, begeleiding, informatie

Heb je vragen over hoe je Geweldloze Communicatie leert gebruiken? Wil je meer achtergrondinformatie over deze tip of gewoon een reactie sturen of feedback geven, gebruik dan het reactie-formulier onderaan elke tip. Elke reactie wordt door mij persoonlijk beantwoord.

Ik wens je een inspirerende reis toe en hoop dat de tips een bijdrage leveren aan je persoonlijke welzijn en aan dat van anderen.

Met een hartelijke groet
Harald Borjans

Populair bij lezers

Niell Gibson & Shari Klein

€ 14,95

Frank & Gundi Gaschler

€ 24,25

Mary MacKenzie

€ 27,50

Ike Lasater & Julie Stiles

€ 25,50

Stuur een reactie