gemiddelde leestijd ca. 3 min.
Time-out
nemen
Een time-out is van voordeel als je bijvoorbeeld bij een gesprek merkt dat je geprikkeld raakt.
Tip 19 | Een time-out nemen
Het beste wat je bij een verhit gesprek op de werkplek soms kan doen, is je terugtrekken en jezelf empathie geven, opdat je je weer met je behoeften kan verbinden.
Ike Lasater Tweet
Deze tip nodigt je uit vaker een time-out te nemen. Een time-out is van voordeel als je bijvoorbeeld bij een gesprek merkt dat je geprikkeld raakt. Je geeft je zelf daarmee empathie om je weer te verbinden met je intentie om belangstellend aanwezig te zijn.
De manier waarop je jezelf die ruimte geeft helpt te voorkomen dat je anderen op hun beurt frustreert.
Als je bijvoorbeeld merkt dat je tijdens een gesprek met een collega geprikkeld raakt kies dan, door een helder verzoek, voor een korte onderbreking. Vertel dat je een paar minuten de tijd wilt nemen omdat je aandacht wilt besteden aan wat er met je aan de hand is. Je zult later terugkomen en het gesprek voortzetten.
Probeer het deze week zelf eens
Sta deze week eens stil bij de mogelijkheden die je hebt om als het nodig is voor een ‘time-in’ te kiezen. Als de gelegenheid zich deze week al voordoet, haal dan diep adem en pas zelfempathie toe. Daarmee wordt je je weer bewust van je gevoelens, behoeften en je intentie
Support, begeleiding, informatie
Heb je vragen over hoe je Geweldloze Communicatie leert gebruiken? Wil je meer achtergrondinformatie over deze tip of gewoon een reactie sturen of feedback geven, gebruik dan het reactie-formulier onderaan elke tip. Elke reactie wordt door mij persoonlijk beantwoord.
Ik wens je een inspirerende reis toe en hoop dat de tips een bijdrage leveren aan je persoonlijke welzijn en aan dat van anderen.
Met een hartelijke groet
Harald Borjans
Populair bij lezers
Stuur een reactie