gemiddelde leestijd ca. 3 min.
Drie soorten
verzoeken
… die je helpen de kwaliteit van een verbinding te testen. Deze manier van verzoeken doen, vergroten je vertrouwen en het vermogen om jezelf en anderen beter te begrijpen
gemiddelde leestijd ca. 3 min.
… die je helpen de kwaliteit van een verbinding te testen. Deze manier van verzoeken doen, vergroten je vertrouwen en het vermogen om jezelf en anderen beter te begrijpen
Wanneer je iemand vraagt je te vertellen hoe hij zich voelt, nadat hij gehoord heeft wat je zei, probeer je in zekere zin de kwaliteit van de verbinding tussen jullie beiden te toetsen.
Ike Lasater Tweet
De huidige tip laat je kennismaken met drie soorten verzoeken, die je helpen de kwaliteit van een verbinding te testen. Deze manier van verzoeken doen, vergroten je vertrouwen en het vermogen om jezelf en anderen beter te begrijpen.
Voel je je soms geremd als je op het punt staat een verzoek te doen? Mis je bijvoorbeeld duidelijkheid om in het moment de juiste woorden te kiezen. Of de juiste toon die je de zekerheid geeft of je verzoek helder en uitvoerbaar is?
Volgens Ike Lasater – auteur van Woorden die werken op de werkplek – bestaan er drie soorten verzoeken. Soms kan hierover nadenken, je ondersteunen de beste manier te vinden je verzoek te formuleren. In aanmerking komen de volgende verzoeken:
Actieverzoeken vragen om een gedragsverandering, hetzij van een ander of van jezelf. Dit zijn de verzoeken waarvan je denkt dat ze – mits ze worden uitgevoerd – je behoeften zullen vervullen. Een voorbeeld hiervan is: “Ben je bereid me een glas water te willen brengen?”
Dan zijn er nog twee soorten procesverzoeken. Deze verzoeken vragen iemand om je te vertellen wat ze je net hebben horen zeggen.
Meer achtergrondinformatie over de drie soorten verzoeken die je in actietaal en in de tegenwoordige tijd uitspreekt lees je hier, en uitvoerige informatie over het doen van heldere verzoeken in Geweldloze Communicatie en het verschil tussen een verzoek en een eis lees je hier.
Stel je in de komende week eens voor hoe je een procesverzoek kan invoegen in een gesprek dat je recent hebt gevoerd of dat je nog gaat voeren. Hoe zou dit soort verzoek bijdragen aan de kwaliteit van de verbinding en aan de helderheid? Wanneer het je gelukt is, laat mij dan weten hoe je verzoek heeft bijgedragen. Een reactie kan je sturen met het formulier onderaan dit bericht.
Heb je vragen over hoe je Geweldloze Communicatie leert gebruiken? Wil je meer achtergrondinformatie over deze tip of gewoon een reactie sturen of feedback geven, gebruik dan het reactie-formulier onderaan elke tip. Elke reactie wordt door mij persoonlijk beantwoord.
Ik wens je een inspirerende reis toe en hoop dat de tips een bijdrage leveren aan je persoonlijke welzijn en aan dat van anderen.
Met een hartelijke groet
Harald Borjans
Mens en Communicatie is in Nederland en Vlaanderen een belangrijke voorvechter en uitgever van boeken over Geweldloze Communicatie.
Geweldloze Communicatie is een fantastische aanvulling op je persoonlijke gewoonte, je diepste drijfveren helder te krijgen, moedig te leren vragen wat je wilt, conflicten op te lossen, relaties te verdiepen en wederkerig tevredenstellende oplossingen met anderen te bedenken.
Met onze boeken over persoonlijke groei en ontwikkeling kun je
Of je nu al een tijd aan het leren bent of helemaal aan het begin staat om Geweldloze Communicatie te leren, Mens en Communicatie heeft een veelvoud aan boektitels over Geweldloze Communicatie, in het onderwijs, voor de opvoeding en op de werkplek die jou en de mensen om je heen helpen je emotionele intelligentie, interpersoonlijke en communicatieve vaardigheden te ontwikkelen.
Woorden die werken, Geweldloze Communicatie voor op de werkplek.
Lees alles over het doen van heldere verzoeken en andere veelvoorkomende werkplek kwesties.
Inclusief 52 handige werkplek communicatie tips.
Auteur: Ike Lasater.