gemiddelde leestijd ca. 3 min.
Verzoeken doen
in de
tegenwoordige tijd
… Dat wil zeggen anderen vragen of ze nu bereid zijn iets voor jou te willen doen. Wat is het verschil?
gemiddelde leestijd ca. 3 min.
… Dat wil zeggen anderen vragen of ze nu bereid zijn iets voor jou te willen doen. Wat is het verschil?
We weten allemaal dat het leven de best voorbereide plannen in de weg kan staan.
Ike Lasater Tweet
Deze tip legt de nadruk om verzoeken te doen in de tegenwoordige tijd. Dat wil zeggen anderen vragen of ze nu bereid zijn iets voor jou te willen doen dat in de toekomst ligt.
“Zorg je dat het verslag vrijdagmiddag af is.” Of: “Maak met die cliënt voor het eind van de maand een lunchafspraak.”, klinken als redelijke verzoeken.
Er kunnen zich echter allerlei situaties voordoen die de ander eraan hinderen zijn oorspronkelijke intentie na te leven. Bijvoorbeeld, door een ongeluk, een familiekwestie of een andere gebeurtenis.
Als je het letterlijk neemt dan ga je ervan uit dat iemand het verslag op vrijdag om 17 uur aan je overhandigd. Je vraagt in feite om een belofte die je collega fysiek niet kan waarmaken. Men kan er nooit van uitgaan dat iets in de toekomst zal gebeuren. Wel kan men in het huidige moment van plan zijn het in de toekomst te willen doen.
In plaats daarvan zou je je verzoek in de tegenwoordige tijd kunnen doen en vragen of hij nú bereid is om iets in de toekomst te willen doen. “Ben je nu bereid om mij voor vrijdagmiddag 17 uur het rapport te sturen?”
Denk aan een recent verzoek dat je aan iemand deed. Wat zou je eraan kunnen veranderen zodat het in de tegenwoordige tijd, uitvoerbaar en in actietaal is geformuleerd? Wanneer het je gelukt is, laat mij dan weten hoe je verzoek heeft bijgedragen. Een reactie kunt je sturen met het formulier onderaan dit bericht.
Heb je vragen over hoe je Geweldloze Communicatie leert gebruiken? Wil je meer achtergrondinformatie over deze tip of gewoon een reactie sturen of feedback geven, gebruik dan het reactie-formulier onderaan elke tip. Elke reactie wordt door mij persoonlijk beantwoord.
Ik wens je een inspirerende reis toe en hoop dat de tips een bijdrage leveren aan je persoonlijke welzijn en aan dat van anderen.
Met een hartelijke groet
Harald Borjans
Mens en Communicatie is in Nederland en Vlaanderen een belangrijke voorvechter en uitgever van boeken over Geweldloze Communicatie.
Geweldloze Communicatie is een fantastische aanvulling op je persoonlijke gewoonte, je diepste drijfveren helder te krijgen, moedig te leren vragen wat je wilt, conflicten op te lossen, relaties te verdiepen en wederkerig tevredenstellende oplossingen met anderen te bedenken.
Met onze boeken over persoonlijke groei en ontwikkeling kun je
Of je nu al een tijd aan het leren bent of helemaal aan het begin staat om Geweldloze Communicatie te leren, Mens en Communicatie heeft een veelvoud aan boektitels over Geweldloze Communicatie, in het onderwijs, voor de opvoeding en op de werkplek die jou en de mensen om je heen helpen je emotionele intelligentie, interpersoonlijke en communicatieve vaardigheden te ontwikkelen.
Woorden die werken, Geweldloze Communicatie voor op de werkplek.
Lees alles over het doen van heldere verzoeken en andere veelvoorkomende werkplek kwesties.
Inclusief 52 handige werkplek communicatie tips.
Auteur: Ike Lasater.