gemiddelde leestijd ca. 3 min.

Verzoeken doen
in de
tegenwoordige tijd

… Dat wil zeggen anderen vragen of ze nu bereid zijn iets voor jou te willen doen. Wat is het verschil?

We weten allemaal dat het leven de best voorbereide plannen in de weg kan staan.

Verzoeken doen met Geweldloze Communicatie 
Communicatie Tip 25

Deze tip legt de nadruk om verzoeken te doen in de tegenwoordige tijd. Dat wil zeggen anderen vragen of ze nu bereid zijn iets voor jou te willen doen dat in de toekomst ligt.

Zorg je dat het verslag vrijdagmiddag af is.” Of: “Maak met die cliënt voor het eind van de maand een lunchafspraak.”, klinken als redelijke verzoeken.

Er kunnen zich echter allerlei situaties voordoen die de ander eraan hinderen zijn oorspronkelijke intentie na te leven. Bijvoorbeeld, door een ongeluk, een familiekwestie of een andere gebeurtenis.

Als je het letterlijk neemt dan ga je ervan uit dat iemand het verslag op vrijdag om 17 uur aan je overhandigd. Je vraagt in feite om een belofte die je collega fysiek niet kan waarmaken. Men kan er nooit van uitgaan dat iets in de toekomst zal gebeuren. Wel kan men in het huidige moment van plan zijn het in de toekomst te willen doen.

In plaats daarvan zou je je verzoek in de tegenwoordige tijd kunnen doen en vragen of hij nú bereid is om iets in de toekomst te willen doen. “Ben je nu bereid om mij voor vrijdagmiddag 17 uur het rapport te sturen?”

Hoewel dit onderscheid misschien subtiel – en daarom onbelangrijk – lijkt, helpt het op twee manieren om verzoeken als intenties in de tegenwoordige tijd te behandelen.
 
  • Ten eerste, biedt het meer duidelijkheid over waar je eigenlijk om vraagt. Je vraagt niet om een toezegging dat er toekomstig iets zal gebeuren. Je vraagt om de intentie dat het gebeurt.
  • Ten tweede, als je weet dan je om een huidige intentie vraagt, kun je het verzoek luchtiger behandelen.
 
Wanneer aan het verzoek om welke raden dan ook niet wordt voldaan, kun je eenvoudiger in verbinding blijven in plaats van schuld of schaamte op te wekken of verwijten te uiten. Verzoeken in tegenwoordige tijd kunnen je helpen onnodige conflicten te voorkomen omdat je afspraken duidelijk zijn.
 
Lees hier meer over de drie soorten verzoeken en hier uitvoerige informatie over het doen van heldere verzoeken in Geweldloze Communicatie en het verschil tussen een verzoek een eis..

Probeer het deze week zelf eens

Denk aan een recent verzoek dat je aan iemand deed. Wat zou je eraan kunnen veranderen zodat het in de tegenwoordige tijd, uitvoerbaar en in actietaal is geformuleerd? Wanneer het je gelukt is, laat mij dan weten hoe je verzoek heeft bijgedragen. Een reactie kunt je sturen met het formulier onderaan dit bericht.

Mens en Communicatie boeken over Geweldloze Communicatie

Mens en Communicatie is in Nederland en Vlaanderen een belangrijke voorvechter en uitgever van boeken over Geweldloze Communicatie.

Geweldloze Communicatie is een fantastische aanvulling op je persoonlijke gewoonte, je diepste drijfveren helder te krijgen, moedig te leren vragen wat je wilt, conflicten op te lossen, relaties te verdiepen en wederkerig tevredenstellende oplossingen met anderen te bedenken.

Met onze boeken over persoonlijke groei en ontwikkeling kun je

  • uitzonderlijke persoonlijke en professionele relaties creëren,
  • anderen medelevend begrip aanbieden,
  • weet je wanneer en hoe je datzelfde voor jezelf kunt vragen,
  • voorkom en los je misverstanden en problemen op,
  • spreek je je eigen waarheid op een heldere, krachtige manier die eerder tot harmonie leidt dan tot een conflict,
  • creëer je begrip zonder dwang.
 

Of je nu al een tijd aan het leren bent of helemaal aan het begin staat om Geweldloze Communicatie te leren, Mens en Communicatie heeft een veelvoud aan boektitels over Geweldloze Communicatie, in het onderwijs, voor de opvoeding en op de werkplek die jou en de mensen om je heen helpen je emotionele intelligentie, interpersoonlijke en communicatieve vaardigheden te ontwikkelen.

Support, begeleiding, informatie

Heb je vragen over hoe je Geweldloze Communicatie leert gebruiken? Wil je meer achtergrondinformatie over deze tip of gewoon een reactie sturen of feedback geven, gebruik dan het reactie-formulier onderaan elke tip. Elke reactie wordt door mij persoonlijk beantwoord.

Ik wens je een inspirerende reis toe en hoop dat de tips een bijdrage leveren aan je persoonlijke welzijn en aan dat van anderen.

Met een hartelijke groet
Harald Borjans

Woorden die werken, Geweldloze Communicatie voor op de werkplek.

Lees alles over het doen van heldere verzoeken en andere veelvoorkomende werkplek kwesties.

Inclusief 52 handige werkplek communicatie tips.

Auteur: Ike Lasater.

Woorden die werken boek

Stuur een reactie