Wanneer je eraan denkt een verzoek te doen, doe je dat meestal omdat je merkt dat iemand iets doet wat je niet wilt.
Ike Lasater Tweet
Verzoeken in actietaal
Geweldloze Communicatie Tip 24
De bedoeling van deze tip is om je op een klein maar essentieel verschil te wijzen bij het doen van een verzoek: Verzoeken in actietaal vragen namelijk om iets wat je wel wilt in plaats van wat je niet wilt.
Verzoeken in actietaal betekent dat je zegt wat je wél wilt, in tegenstelling tot wat je niet wilt.
Als je eraan denkt om een verzoek te doen, doe je dat meestal omdat je merkt dat iemand iets doet wat je niet wilt. Stel, jij en een collega hebben een woordenwisseling en je collega spreekt luider dan je zou willen.
Je eerste reactie zou kunnen zijn: “Wil je alsjeblieft niet zo hard spreken?” Hiermee vertel je de ander wat je niet wilt. Je laat hem echter niet weten wat hij zou kunnen doen om je behoeften te vervullen. Wanneer je de interpretatie van wat je wel wilt overlaat aan de ander, verklein je de kans voor wat er vervolgens gebeurd.
Wat zou je in dit geval wel willen? Een verzoek zou zo kunnen klinken: “Zou je bereid zijn net zo hard te willen spreken als ik?” Of: “Zou je bereid zijn de komende minuut naar mij te willen luisteren?” Neem even de tijd en sta eens stil bij je gebruikelijke reactie. Welk verzoek zou je willen doen die je behoeften zou kunnen vervullen.
Als je merkt dat je verzoek omschrijft wat je niet wilt, neem dan even de tijd om het te vertalen naar wat je wel wilt.
Meer achtergrondinformatie over verzoeken in actietaal die in de tegenwoordige uitgesproeken worden lees je hier, en uitvoerige informatie over het doen van heldere verzoeken in Geweldloze Communicatie en het verschil tussen een verzoek en een eis lees je hier.
Probeer het deze week zelf eens
Stel je in de komende week eens voor hoe je een verzoek in actietaal in een gesprek kan invoegen dat je recent hebt gevoerd of dat je nog gaat voeren. Hoe zou dit soort verzoek bijdragen aan de kwaliteit van de verbinding en aan de helderheid? Wanneer het je gelukt is, laat mij dan weten hoe je verzoek heeft bijgedragen. Een reactie kan je sturen met het formulier onderaan dit bericht.
Support, begeleiding, informatie
Heb je vragen over hoe je Geweldloze Communicatie leert gebruiken? Wil je meer achtergrondinformatie over deze tip of gewoon een reactie sturen of feedback geven, gebruik dan het reactie-formulier onderaan elke tip. Elke reactie wordt door mij persoonlijk beantwoord.
Ik wens je een inspirerende reis toe en hoop dat de tips een bijdrage leveren aan je persoonlijke welzijn en aan dat van anderen.
Met een hartelijke groet
Harald Borjans
Mens en Communicatie boeken over Geweldloze Communicatie
Mens en Communicatie is in Nederland en Vlaanderen een belangrijke voorvechter en uitgever van boeken over Geweldloze Communicatie.
Geweldloze Communicatie is een fantastische aanvulling op je persoonlijke gewoonte, je diepste drijfveren helder te krijgen, moedig te leren vragen wat je wilt, conflicten op te lossen, relaties te verdiepen en wederkerig tevredenstellende oplossingen met anderen te bedenken.
Met onze boeken over persoonlijke groei en ontwikkeling kun je
- uitzonderlijke persoonlijke en professionele relaties creëren,
- anderen medelevend begrip aanbieden,
- weet je wanneer en hoe je datzelfde voor jezelf kunt vragen,
- voorkom en los je misverstanden en problemen op,
- spreek je je eigen waarheid op een heldere, krachtige manier die eerder tot harmonie leidt dan tot een conflict,
- creëer je begrip zonder dwang.
Of je nu al een tijd aan het leren bent of helemaal aan het begin staat om Geweldloze Communicatie te leren, Mens en Communicatie heeft een veelvoud aan boektitels over Geweldloze Communicatie, in het onderwijs, voor de opvoeding en op de werkplek die jou en de mensen om je heen helpen je emotionele intelligentie, interpersoonlijke en communicatieve vaardigheden te ontwikkelen.
Woorden die werken, Geweldloze Communicatie voor op de werkplek.
Lees alles over het doen van heldere verzoeken en andere veelvoorkomende werkplek kwesties.
Inclusief 52 handige werkplek communicatie tips.
Auteur: Ike Lasater.