gemiddelde leestijd ca. 3 min.
Successen
vieren
Successen vieren met Geweldloze Communicatie verbindt je met je vervulde behoeften en laat je daardoor in een proces van leren stappen.
gemiddelde leestijd ca. 3 min.
Successen vieren met Geweldloze Communicatie verbindt je met je vervulde behoeften en laat je daardoor in een proces van leren stappen.
Vieren is de kern van dankbaarheid, dankbaar zijn voor wat jij en anderen hebben gedaan om de wereld te creëren waarin je wilt leven.
Ike Lasater Tweet
Deze tip wil je vertrouwd maken met het proces van successen vieren binnen Geweldloze Communicatie. Je hebt bijvoorbeeld genoten van een gesprek met een collega of klant en dat wil je vieren. Deze wijze van vieren verbindt je met je vervulde behoeften en je kunt daardoor in een proces van leren stappen. Een leerproces dat je bij toekomstige identieke situaties zal ondersteunen je eigen behoeften en die van anderen eenvoudiger te vervullen.
Je kunt echter soms zo verstrikt raken in het benoemen van dingen die ‘beter moeten’, dat je vergeet om te vieren van wat je al bereikt hebt. Zelfs ogenschijnlijk eenvoudige successen zoals een gesprek, een vergadering of een teambijeenkomst die bijzonder prettig verliepen, zijn een feestje waard.
Zo’n feestje eindigt helaas soms met een eenvoudige uitspraak zoals “Bedankt!”, of “Goed gedaan!”. Geen van beide uitspraken bieden echter een helder begrip waarvoor je bedankt wordt.
In plaats van de prestatie te vieren met alleen deze lege uitspraken, biedt Geweldloze Communicatie je een kader tot zinvoller successen vieren, rechtstreeks op het niveau van behoeften.
Stel, je viert het feit dat je door empathie te gebruiken de boosheid bij een klant hebt laten verdwijnen. Terwijl je eraan terugdenkt, vraag je jezelf: “Wat voel ik nu en welke behoeften zijn vervuld als gevolg van wat ik deed?” Je zou kunnen antwoorden: “Ik voel me tevreden en zelfverzekerd omdat de klant zei dat ze leuk vond hoe ik naar haar luisterde. Bovendien, zei ze, dat ze geloofde dat ik om haar situatie gaf. Mijn behoefte aan inbreng en integriteit werd met dit gesprek vervuld. “
Welke recente interactie of prestatie wil je vieren?
Benoem deze week iets, dat je zou willen vieren op het niveau van de behoeften. Gebruik de hierboven omschreven stappen om dit feestje met jezelf of met anderen te delen. Let vervolgens op elke verandering die je ervaart doordat je op basis van je behoeften viert in plaats van met een eenvoudig ‘goed gedaan’.
Mens en Communicatie is in Nederland en Vlaanderen een belangrijke voorvechter en uitgever van boeken over Geweldloze Communicatie.
Geweldloze Communicatie is een fantastische aanvulling op je persoonlijke gewoonte, je diepste drijfveren helder te krijgen, moedig te leren vragen wat je wilt, conflicten op te lossen, relaties te verdiepen en wederkerig tevredenstellende oplossingen met anderen te bedenken.
Met onze boeken over persoonlijke groei en ontwikkeling:
Of je nu al een tijd aan het leren bent of helemaal aan het begin staat om Geweldloze Communicatie te leren, Mens en Communicatie heeft een veelvoud aan boektitels over Geweldloze Communicatie, in het onderwijs, voor de opvoeding en op de werkplek die jou en de mensen om je heen helpen je emotionele intelligentie, interpersoonlijke en communicatieve vaardigheden te ontwikkelen.
Heb je vragen over hoe je Geweldloze Communicatie leert gebruiken? Wil je meer achtergrondinformatie over deze tip of gewoon een reactie sturen of feedback geven, gebruik dan het reactie-formulier onderaan elke tip. Elke reactie wordt door mij persoonlijk beantwoord.
Ik wens je een inspirerende reis toe en hoop dat de tips een bijdrage leveren aan je persoonlijke welzijn en aan dat van anderen.
Met een hartelijke groet
Harald Borjans
Woorden die werken, Geweldloze Communicatie voor op de werkplek.
Lees alles over het doen van heldere verzoeken en andere veelvoorkomende werkplek kwesties.
Inclusief 52 handige werkplek communicatie tips.
Auteur: Ike Lasater.