gemiddelde leestijd ca. 3 min.
Omgaan met
frustratie
Deze tip besteed aandacht aan empathie en de afgeleide vormen van zelfempathie en stille empathie.
Tip 4 | Omgaan met frustratie
Als je - vóórdat je begint te spreken - weet welke behoefte je probeert te vervullen en weet welk verzoek je gaat doen heeft dat veel voordelen.
Ike Lasater Tweet
Herken je dit? Je hebt het gevoel dat je tegengewerkt wordt of dat je vastzit in een ongewenst situatie en geen controle hebt over de uitkomst, of dat je iets probeert te bereiken dat niet bij je past. Deze situaties kunnen frustratie bij je oproepen. Maar hoe ga je ermee om?
Deze tip besteed aandacht aan empathie en de afgeleide vormen van zelfempathie en stille empathie om met frustratie om te gaan. Door middel van empathie herken je dat frustraties signalen zijn van onvervulde behoeften. Het oordeelvrij herkennen van deze signalen zal onder andere leiden naar meer betrokkenheid, samenwerking en tevredenheid.
Een werkplek kan een voedingsbodes voor conflicten zijn. Het verschil tussen enerzijds een werkplek die je frustreert en reactief maakt en anderzijds een die betrokkenheid, samenwerking en tevredenheid stimuleert begint met het (her)kennen van je eigen frustraties.
Een woord, een bepaald gedrag of iets anders dat nare gevoelens in je oproept kan tot frustratie leiden. Terwijl je gefrustreerd op de prikkel met boosheid of gedrag reageert, waar je later spijt van krijgt, kun je die ook gebruiken als een kans om te herkennen welke behoefte onvervuld bleef.
Zonder dit besef leidt die frustratie je vervolgens weer naar je gebruikelijke reactie, zoals boosheid, oordelen of inwendig gemopper. Wat je gebruikelijke reactie ook is, de kans is groot dat je je behoefte uiteindelijk niet zult vervullen.
Zelfempathie is dan – op het moment dat je gefrustreerd raakt – een effectief middel om te gebruiken, want hierdoor kun je kiezen hoe je wilt reageren. Je gebruikt het omdat je, na een onprettige interactie, weer in contact wilt komen met je gevoelens en behoeften. In het bijzonder de trainingscycluszin zal je – vooral aan het begin van je leercyclus – hierbij goed kunnen helpen:
“Als ik zie of hoor dat … voel ik (me) … omdat ik behoefte heb aan …”
Probeer het deze week zelf eens
Probeer deze week eens te ontdekken wat je frustreert. Maak vervolgens voor jezelf een lijst waarin je per situatie opschrijft welk beeld, gedrag, taalgebruik of situatie je prikkelde. Daardoor creëer je een nieuw besef van hun relatie tot je gebruikelijke reacties.
Support, begeleiding, informatie
Heb je vragen over hoe je Geweldloze Communicatie leert gebruiken? Wil je meer achtergrondinformatie over deze tip of gewoon een reactie sturen of feedback geven, gebruik dan het reactie-formulier onderaan elke tip. Elke reactie wordt door mij persoonlijk beantwoord.
Ik wens je een inspirerende reis toe en hoop dat de tips een bijdrage leveren aan je persoonlijke welzijn en aan dat van anderen.
Met een hartelijke groet
Harald Borjans
Populair bij lezers
Stuur een reactie